Prototype¶
Prototypes zijn eigenlijk een soort van testversies van je product. Je kan hiermee testen of je ideeën werken en of je gebruikers het begrijpen. Je kan prototypes maken van verschillende onderdelen van je product, zoals de interface, de interactie of de techniek.
Een prototype kan dan ook veel verschillende dingen zijn, een papieren schets, een papieren of digitale wireframe of storyboard, een klikbaar prototype in een design tool zoals Figma, een html pagina of een al gedeeltelijk werkend gecodeerd product. De verschillen in prototypes worden aangegeven met ‘fidelity’. We hebben Low-Fidelity, Medium-Fidelity en High Fidelity. Hieronder een voorbeeld.
Low, Medium en High Fidelity prototypes |
Waarom prototypes?¶
Vaak is je eerste idee niet het beste idee, en moet er nog veel aan gesleuteld worden. Dit kan zijn doordat je gebruikers het product nog niet helemaal perfect vinden, omdat de wensen van je opdrachtgever zijn veranderd of omdat je zelf later nog bedenkt dat er iets veranderd moet worden. Het is dan zonde als je al veel tijd hebt gestoken in het visueel uitwerken of coderen van je product.
Daarbij ben je zelf ook veel minder gemotiveerd om aanpassingen te maken wanneer je al een volledig design of product hebt gemaakt, omdat je er al zoveel tijd in hebt gestoken (en misschien denk je zelf wel dat het zo perfect is).
Als laatste worden gebruikers en opdrachtgevers ook vaak afgeleid door kleuren en lettertypes, terwijl ze eigenlijk de functionaliteiten en weergave van belangrijke informatie moeten beoordelen.
Daarom is het beter om te beginnen met een nog-niet-zo-mooi, eenvoudig prototype. Zo kan je je eerst focussen op de weergave en werking van de belangrijkste informatie en functionaliteiten. Wanneer de hoofdlijnen van je product goed zijn, kan je je prototype steeds verder uitwerken en mooier maken.