Skip to content

Methode

Naast eigenschappen middels attributen hebben objecten ook gedrag. Een object kan iets zijn en kan iets doen. Het gedrag van een object wordt beschreven in een methode. Een methode is een functie die bij een object hoort.

Een aardappel heeft naast eigenschappen ook functionaliteit. Deze kan bijvoorbeeld groeien, bloeien en geoogst worden. Dit zijn allemaal methods van het object. De class Aardappel is weer te geven als een diagram:

classDiagram
    class Aardappel {
        -String kleur
        -int grootte
        -int gewicht
        -Date datumGeplant
        -Date datumGeoogst
        +void groei()
        +void bloei()
        +void oogst()
    }

In code zou je de methods als functies in de class moeten declareren:

public class Aardappel {
    private String _kleur;
    private int _grootte;
    private int _gewicht;
    private Date _datumGeplant;
    private Date _datumGeoogst;

    public void groei() {
        _grootte++;
    }

    public void bloei() {
        _kleur = "groen";
    }

    public void oogst() {
        _datumGeoogst = new Date();
    }
}
from datetime import datetime

class Aardappel:
    def __init__(self, kleur: str, grootte: int, gewicht: int, datum_geplant: datetime, datum_geoogst: datetime):
        self._kleur = kleur
        self._grootte = grootte
        self._gewicht = gewicht
        self._datum_geplant = datum_geplant
        self._datum_geoogst = datum_geoogst

    def groei(self):
        self._grootte += 1

    def bloei(self):
        self._kleur = "groen"

    def oogst(self):
        self._datum_geoogst = datetime.now()
class Aardappel {
    private _kleur: string;
    private _grootte: number;
    private _gewicht: number;
    private _datumGeplant: Date;
    private _datumGeoogst: Date;

    public groei(): void {
        this._grootte++;
    }

    public bloei(): void {
        this._kleur = "groen";
    }

    public oogst(): void {
        this._datumGeoogst = new Date();
    }
}
public class Aardappel {
    private string _kleur;
    private int _grootte;
    private int _gewicht;
    private DateTime _datumGeplant;
    private DateTime _datumGeoogst;

    public void Groei() {
        _grootte++;
    }

    public void Bloei() {
        _kleur = "groen";
    }

    public void Oogst() {
        _datumGeoogst = DateTime.Now;
    }
}
class Aardappel {
    constructor(kleur, grootte, gewicht, datumGeplant, datumGeoogst) {
        this._kleur = kleur;
        this._grootte = grootte;
        this._gewicht = gewicht;
        this._datumGeplant = datumGeplant;
        this._datumGeoogst = datumGeoogst;
    }

    groei() {
        this._grootte++;
    }

    bloei() {
        this._kleur = "groen";
    }

    oogst() {
        this._datumGeoogst = new Date();
    }
}