Lencioni’s piramide van teamwork¶
Teamwork is voor veel organisaties ongrijpbaar, maar tegelijkertijd van wezenlijk belang om de gewenste resultaten te bereiken én het samenwerken leuk te (blijven) vinden. Lencioni onderscheidt vijf cruciale elementen in teamwork in een onderling verbonden geheel. Niet toevallig schetst hij deze elementen in een piramide, waarin het bouwen van een team bij de onderste laag.
De pyramide van Lencioni |
De piramide laat zien wat de basis is van goed teamwork en hoe daarop voortgebouwd kan worden. Lencioni stelt in zijn boek dat teams vijf lagen van ‘frustraties’ ervaren en dat teams pas verder de piramide kunnen ‘beklimmen’, wanneer ze voorbij de voorgaande lagen zijn gekomen. Deze lagen zijn:
Vertrouwen¶
Wanneer vertrouwen afwezig is, zal het team niet presteren. Om vertrouwen te creëren is het belangrijk om open te zijn. Waar ben je goed in? Wat ligt jou niet? Ook fouten toe durven geven valt onder vertrouwen. Vertrouwen is volgens Lencioni de basis van teamwork.
Conflicten¶
Conflicten zijn in een goed team niet alleen onvermijdbaar, ze zijn zelfs nodig. Om tot de beste oplossing te komen, moet er soms gebotst worden. Lukt dat op een respectvolle en constructieve manier? Dan geeft je team goede invulling aan deze trede van de piramide.
Betrokkenheid (commitment)¶
Wanneer er gezonde conflicten mogen zijn, zullen de gemaakte beslissingen meer draagvlak hebben. Iedereen heeft tenslotte zijn zegje kunnen doen. Omdat iedereen meedoet en zich durft uit te spreken, wijden teamleden zich aan de gekozen weg.
Verantwoordelijkheid (accountability)¶
Als mensen zich hebben toegewijd aan de doelen, eerlijk durven zijn en vertrouwen in elkaar hebben, zullen ze verantwoordelijkheid nemen en elkaar ook verantwoordelijk houden voor hun acties. Tekortkomingen worden uitgesproken en openlijk besproken. Dat komt de resultaten ten goede.
Resultaten¶
Goed functionerende organisaties richten zich op de juiste resultaten. In een slecht functionerend team zijn teamleden onvoldoende gericht op resultaat, of op de verkeerde resultaten. Denk bijvoorbeeld aan teamleden die zich met name druk maken om hun eigen profiel of hun eigen budgetten. Een effectief team richt zich op de gezamenlijke doelen en het behalen ervan.