Bronanalyse¶
Als je onderzoek doet, moet je voordat je antwoord kan geven op de hoofd- en deelvragen de verzamelde gegevens analyseren. De definitie van analyseren is “het grondig onderzoeken en het ontleden van iets” (Ensie, 2022)1. Zo kunnen problemen geanalyseerd worden, maar ook gegevens of zelfs de menselijke geest. Om iets te kunnen analyseren, moet het opgedeeld worden in verschillende onderdelen.
Analyseren doe je in meerdere stappen:
- De inventarisatie: welke termen zijn leidend voor je onderzoek (zie hoofd- en deelvragen)
- De gegevens sorteren: tekstfragmenten coderen of labelen, groeperen, hiërarchie aanbrengen: wat is relevant voor welke deelvraag?
-
De gegevens interpreteren: lees de tekst met de relevante deelvraag voor ogen en geef per bron antwoord op de volgende vragen:
- Welke (kern)begrippen uit de deelvraag komen in de tekst terug? Wat wordt hierover gezegd per bron (hoofdzaken)?
- Welke relatie hebben de (kern)begrippen tot elkaar volgens de bron?
- Worden er waardeoordelen gegeven over de (kern) begrippen en zo ja welke en wat zijn de gebruikte argumenten (onderbouwing)?
Lees nu de antwoorden op de vragen van beide (of meer) bronnen en vergelijk ze met elkaar. Geef daarvoor antwoord op de volgende vragen:
Zijn er patronen herkenbaar? Welke? Bijvoorbeeld: bij verschillende testen van hetzelfde type software doen zich storingen voor die, wanneer ze in de juiste volgorde van uitvoering worden gezet, steeds terugkerende foutmeldingen laten zien.
- Bevatten de verschillende bronnen overeenkomsten? Zo ja, welke?
- Bevatten de verschillende bronnen verschillen? Zo ja, welke?
- Bevatten de verschillende bronnen tegenstrijdigheden? Zo ja, welke?
Zitten er relaties tussen:
- bevindingen van andere onderzoeken en je theorie/normenkader/literatuur
- uitspraken uit de interviews en je theorie/normenkader/literatuur
Formuleer je deelconclusie:
- Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit jouw analyse? Waarom zijn deze het belangrijkst: welke afwegingen heb je gemaakt om tot deze conclusie te komen?
- Zijn er nieuwe visies en/of gezichtspunten? Welke?
- Hoe beantwoorden deze bevindingen en eventuele nieuwe visies jouw deelvraag?
Hoe draagt je deelconclusie bij aan de beantwoording van je hoofdvraag? Welke informatie is er nog meer nodig om tot een volledig antwoord op de hoofdvraag te komen? NB: hiermee creëer je een brug naar de volgende paragraaf!
De conclusie en verificatie: beschrijf de gevonden relaties en beantwoord de onderzoeksvraag:
Wat zijn de belangrijkste bevindingen van de deelconclusies?
-
Zijn ze herkenbaar? Licht toe.
-
Zijn er nieuwe visies of gezichtspunten?
-
Hoe beantwoorden ze de onderzoeksvraag?
-
Voor wie zijn de uitkomsten belangrijk?
-
Is er een vervolgtraject nodig of wenselijk?
-
Welke onderzoeks- of handelingsaspecten zijn daarbij van belang?
MoSCoW¶
MoSCoW methode: de MoSCoW methode wordt veel in de software engineering gebruikt om prioriteiten te stellen. Je kan deze methode ook gebruiken om de gegevens te analyseren. MoSCoW staat voor:
M - must haves: deze eisen (requirements) moeten in het eindresultaat terugkomen, zonder deze eisen is het product niet bruikbaar;
S - should haves: deze eisen zijn zeer gewenst, maar zonder is het product wel bruikbaar;
C - could haves: deze eisen zullen komen alleen aan bod als er tijd genoeg is;
W - won’t haves: deze eisen zullen in dit project niet aan bod komen maar kunnen in de toekomst, bij een vervolgproject, interessant zijn