Skip to content

Persona

Een persona is een fictief karakter van een voorbeeldkoper uit een groep mensen met vergelijkbare achtergrond, gedrag en doelen. Een persona representeert niet één specifieke persoon maar een groep mensen die vergelijkbaar zijn met elkaar.

Waarom persona’s?

In 1998 werd het concept persona geïntroduceerd door Alan Cooper. Hij bedacht het concept als alternatief voor ‘de gebruiker’ omdat ‘de gebruiker’ bij het ontwerpen van software te algemeen was en te vaak resulteerde in compromissen en slechte UX. Een persona geeft een doelgroep een gezicht, geeft meer detail/inzicht en wordt zo een hulpmiddel voor alle betrokkenen bij het ontwikkelen van software waardoor onderlinge communicatie m.b.t. het ontwerp ondersteund wordt. In marketing wordt het idee van een persona gebruikt om één of meerdere doelgroepen te representeren die een organisatie wil bereiken met hun producten en diensten.

Persona’s geven inzicht in:

  • wie de gebruiker is
  • wat de gebruiker probeert te bereiken
  • hoe de gebruiker denkt
  • hoe het aankooptraject er uit ziet
  • waarom de koper bepaalde beslissingen neemt

Voorbeeld van user persona

Voor een Nederlandse organisatie die diensten aanbiedt rondom cultuurverschillen in gemixte organisaties zijn verschillende persona’s bedacht die verschillende doelgroepen representeren. De ene doelgroep bestaat uit generieke managers uit het buitenland met nog weinig werkervaring en redelijke kennis van cultuurverschillen. De andere uit Nederlandse HR-managers met veel ervaring maar weinig kennis over cultuurverschillen.

Er is een beschrijving gemaakt op één pagina met meetgegevens over deze doelgroep met een gemiddelde uitkomst. Deze gegevens komen op elke pagina terug zodat ze vergelijkbaar zijn; in de ene doelgroep is een bepaald gegeven hoger of lager dan bij een andere. Er staat een fictieve portretfoto bij om een beeld te geven van deze persoon en om er makkelijker over te kunnen praten.

Deze persona’s helpen nu om inzicht te geven hoe deze markten te benaderen. Je kan denken aan een assertieve aanpak of een rustige aanpak, over zeer indrukwekkende presentaties over status of juist rustige over kostenbeparing, en zo verder.

marketing_persona_jill_anderson
Marketing persona - Jill Anderson
marketing_persona_manon_groenendaal
Marketing persona - Manon Groenendaal

Bronnen

Meer leren

Bron Doel
Personas en SDGs Hoe maak je inclusieve Personas die zo veel mogelijk waardevrij zijn?