Dokkie¶
Inleiding¶
Je bent aangenomen als trainee bij ZMARD. ZMARD is nu half jaar geleden gestart en is druk bezig om producten op de markt te brengen. Hier hebben ze hulp bij nodig van junior consultants die zich willen ontwikkelen op het gebied van IT en business.
Als trainee ben je geplaatst op een afdeling. Er is een afdeling waarin vooral software wordt gebouwd en beheerd en een afdeling waar vooral de beveiliging en hosten van de software de nadruk krijgt.
Als trainee werk je aan de volgende business uitdaging: Je bent gezellig een dagje met je vrienden op pad in Amsterdam. Jullie starten met een obstacle run aan de Zuidas in Amsterdam onder de bezielende leiding van niemand minder dan Gerard Joling! Enthousiast en vol energie wandelen jullie daarna naar het centrum voor een uitgebreide lunch bij de Breakfast Club. Omdat jullie de lunchkaart geplunderd hebben moet er natuurlijk ook uitgebuikt worden. Dat doen jullie in Tuschinski tijdens de laatste blockbuster. Na het bezoek aan de bioscoop besluiten jullie wat te gaan drinken bij SkyLounge Amsterdam; de meest unieke rooftop bar in de weide omgeving. Nog onder de indruk van het unieke uitzicht over Amsterdam gaan jullie eten bij Loetje Centraal. Heel veel tijd om uitgebreid te tafelen is er niet, want een van jullie heeft bedacht om de Duke of Tokyo aan te doen. Een karaokebar in de Reguliersdwarsstraat. Rond middernacht verlaten jullie moe en schor van het zingen de Duke en besluiten jullie huiswaarts te keren. Al lopend naar het station merkt een van jullie terloops op dat de kosten van deze dag nog verdeeld moeten worden…
En daar begint de ellende, want wie heeft nu wat betaald? En hoe worden de totale kosten verrekend? Gelukkig heb je een briljant idee om dit in de toekomst te voorkomen… maar wat kost het nu om om dit product op de markt te zetten en wat verdient ZMARD daar dan mee??
Wat je gaat maken¶
In deze opdracht bouw je verder aan een webapplicatie ‘Dokkie’ waarmee iedereen binnen een (vrienden)groep eenvoudig zijn of haar uitgaven kan toevoegen om die vervolgens automatisch onder elkaar te verrekenen. Je bouwt Dokkie in de programmeertaal Python samen met Flask, HTML en CSS. Delen van de applicatie zijn al af en het is aan jou om de applicatie verder af te maken.
Learning stories¶
Tijdens het project werk je aan zogeheten learning stories. Daarin staan de te leren vaardigheden en competenties binnen dit project. Je gaat aan deze learning stories werken in een zogenaamde ‘Learning Journey’. Dit persoonlijke project maak je via de DLO aan in Gitlab. De learning stories ga je vind je onder het kopje ‘Algemeen’ in deze Knowledge Base en kan je importeren in jouw Learning Journey.
User stories¶
Voor de opdracht zijn door de product owner user stories opgesteld. Deze user stories vind je in de Gitlab-repository als issue met het label user story. De user stories ga je gebruiken om de webapplicatie te bouwen. De set met user stories is nog niet compleet: het is aan jou om na te denken over wat de applicatie nog meer moet kunnen dan nu beschreven in de user stories.
Maar wat is een user story eigenlijk? Op scrumguide.nl vind je de volgende definitie:
“Een User Story is een korte beschrijving (Story) van wat een gebruiker (User) wil. User Stories worden gebruikt bij het ontwikkelen van producten of software binnen Agile raamwerken, waaronder Scrum. Een User Story bestaat uit enkele zinnen waarin staat wat de gebruiker van het product moet / wil doen. Een User Story is eigenlijk weinig gedetailleerd en zou moeten kunnen passen op een post-it. Via de User Story heeft de gebruiker invloed op het ontwikkelen van een systeem of product en uiteindelijk de functionaliteit ervan.”
Een user story noteer je volgens een vast format:
Als … (soort gebruiker) wil ik … (feature/actie), zodat … (doel/voordeel).
Een voorbeeld van een user story:
“Als gamer wil ik met mijn ruimteschip kunnen schieten als ik op de spatiebalk druk, zodat ik vijandige aliens kan uitschakelen.”
De product backlog van deze opdracht¶
Omdat we werken volgens Scrum staan de user stories op een zogenaamde Product Backlog. De product backlog vind je in deze Gitlab-repository onder Plan > Issues > Boards > Selecteer <Product Backlog> in de dropdown
. Je bouwt user stories om de learning stories te voltooien.**
Sprints¶
Je werkt in zogeheten sprints.
Tijdens een sprint selecteer je de user stories van de product backlog
die je denkt te kunnen gaan realiseren in 2 of 3 weken (de duur van een sprint in deze opdracht).
Zie hiervoor wederom de pagina Issues
.
In totaal zijn er 3 sprints.
Aan het eind van een sprint moet er altijd een bruikbaar product zijn voor de eindgebruiker. User stories die niet af zijn gaan door naar de volgende sprint. Test een user story dus goed voordat je deze op done zet!
Wanneer is Dokkie klaar?¶
Voor het bouwen van deze opdracht heb je 3 sprints de tijd. Tijdens een sprint werk je aan learning en user stories. Elke student zal net andere stories kiezen en voltooien. Tijdens de sprints krijg je feedback van verschillende docenten op je product en op je gedrag. Uit deze feedback kunnen ook weer nieuwe user stories onstaan. Op deze manier is Dokkie dus nooit af.
Lesmateriaal¶
In de learning stories wordt verwezen naar de HBO-ICT Knowledgebase. Dit is een centrale kennisbank waar je over alle onderwerpen die je tegenkomt in je studie informatie kunt vinden. Je bent zelf verantwoordelijk om kwalitatief aanvullende informatie te vinden waarmee jij de learning stories kan voltooien, hier krijg je ook feedback op.
Relatie met het HBO-I model¶
Binnen deze opdracht ligt de focus op de volgende beroepstaken:
- Software ontwerpen (S-O) : niveau 1
- Software realiseren (S-R) : niveau 1
- Software manage & control (S-MC) : niveau 1
Binnen deze opdracht ligt de focus op de volgende professional skills:
- Persoonlijk leiderschap (PL) :
- Ondernemend zijn (PL-O) : niveau 1
- Persoonlijke ontwikkeling (PL-PO): niveau 1
- Toekomstgericht organiseren (TO)
- Managen (TO-M) : niveau 1
- Doelgericht interacteren (DI)
- Communiceren (DI-C) : niveau 1