Opdracht 1
[[TOC]]
Opdrachtomschrijving¶
Welkom bij HBO-ICT Game Development.\ Tijdens het eerste project maak je zelf een klassieke arcade videogame genaamd Alien Abductors. Gedurende het ontwikkelen van de game leer je de basis van het programmeren van games, en hoe je verschillende methoden en technieken jezelf eigen kunt maken om je doelen te bereiken. We maken het spel in JavaScript met behulp van het P5 framework.
Waarom¶
Je zet je eerste stap in een grotere wereld! Aangezien je waarschijnlijk nieuw bent in het ontwikkelen van videogames, moeten we bij het begin beginnen. Klassieke videogames zijn relatief eenvoudig te begrijpen en na te maken. Klassieke games zijn perfect om je kennis te laten maken met de basisprincipes van het programmeren van videogames.
Wat¶
Tijdens de eerste 5 weken van het project richt je je vooral op programmeertechnieken zoals:
- Variabelen
- If-statements
- For-loops
- Functies
- Classes
- …en vele andere basisprincipes van programmeren
Na 5 weken ga je een aantal dingen zelf uitproberen, zodat je de game meer naar wens kunt personaliseren. Er zijn ook een aantal methoden en technieken voor het ontwerpen van games die je kunt overwegen, zoals het juicen en polishen van de eindversie van de game. We zijn benieuwd welke ideeën jullie zullen hebben om deze klassieke game in een nieuw jasje te steken. Zal het heelal voorzien zijn van nieuwe kleuren of aliens met extra krachten? Laat je creativiteit de vrije loop en maak er iets prachtigs van!
Learning stories¶
Tijdens het project werk je aan zogeheten learning stories. Daarin staan de te leren vaardigheden en competenties binnen dit project. Deze learning stories vind je in je persoonlijke Learning Journey Gitlab-repository als issues met het label learning story.
Sprints¶
Je werkt in zogeheten sprints.
Tijdens een sprint selecteer je de user stories van de product backlog
die je denkt te kunnen gaan realiseren in 2 of 3 weken (de duur van een sprint in deze opdracht).
Zie hiervoor wederom de pagina Issues
.
In totaal zijn er 3 sprints.
Aan het eind van een sprint moet er altijd een bruikbaar product zijn voor de eindgebruiker. User stories die niet af zijn gaan door naar de volgende sprint. Test een user story dus goed voordat je deze op done zet!
Producten¶
- Prototypes van game
- Retrospective artefacten
- Planningsborden
- Final Game
Lesmateriaal¶
In de learning stories staan verwijzingen naar het lesmateriaal. Bijvoorbeeld de Knowledge Base, de Digitale Leeromgeving (DLO), videomateriaal, etc. Onder andere zal er een LinkedIn Learning cursus worden gebruikt voor de basisprincipes van programmeren. Je bent zelf verantwoordelijk om aanvullende informatie te vinden waarmee jij de learning stories kan voltooien, hier krijg je ook feedback op.
Veel succes met het bouwen van jullie eerste game en veel plezier met het ontdekken van de wereld van game development!