GD Blok 3 - Bullet Heaven/Hell¶
🛠️ Installatie¶
Voor installatiehulp, zie de readme van het project.
📚 Opdrachtomschrijving¶
Welkom bij het derde project van HBO-ICT Game Development! Level Up Labs geeft jullie de opdracht om in een team een nieuw uitdaging aan te gaan: het maken van een Bullet Heaven/Hell!
Ready to level up?¶
DOEL¶
Tijdens het derde project ontwerp en ontwikkel je een geavanceerdere videogame, namelijk een Bullet Heaven/Hell. In beide genres staan complexe bullet patronen en een overdaad aan projectielen centraal. Afhankelijk van het genre dat je kiest, moet je ook rekening houden met de core gameplay principes die de respectievelijke genres zo populair maken bij hun doelgroep.
- Bullet Heaven: de balans in power creep, waarbij vijanden en je eigen wapens constant tegen elkaar strijden om de balans.
- Bullet Hell: het testen van reflexen en het kunnen ontwijken van complexe patronen.
Verder moet het spel aan een aantal eisen voldoen:
- Het spel kan gespeeld worden door 1 speler.
- Het spel moet geschikt en visueel aantrekkelijk zijn voor jongvolwassenen.
- Het spel moet duidelijke en haalbare win- en verliescondities hebben.
- Het spel moet speelbaar zijn op een desktop.
- Het spel moet getest zijn met externe testers.
- Het spel moet gepubliceerd zijn op itch.io met een beschrijving en visueel promotiemateriaal, voldoen aan copyright-regels en geen inbreuk op intellectueel eigendom (IP) bevatten.
Tijdens de ontwikkeling van het spel werk je in een team van 4 personen. Het is de eerste keer dat je zelf specifieke Learning Stories definieert die je helpen de onderwerpen te beschrijven die je wilt en moet leren om de game te maken. Je leert specifieke SCRUM rollen uit te voeren zoals Scrum Master en Delegated Product Owner.
WAAROM¶
Tijd om een tandje bij te zetten! Je hebt enige ervaring opgedaan in game design technieken. Nu gaan we een stapje verder door grondigere ontwerpen te maken. Omdat je nu als een team werkt, moet je er zeker van zijn dat je allemaal op één lijn zit. Je kunt dit doen door documenten zoals Game Design Documents (GDD) te maken om je game volledig in kaart te brengen. Je maakt ook kennis met nieuwe en meer geavanceerde theorieën, methoden en technieken voor gamedesign en gametechnologie.
WAT¶
Game Technologie:¶
- Git merge requests
- Game: C# (MonoGame)
- Server: NodeJS
- OOP: Abstracte classes en interfaces
- OOP: SOLID principes en design patterns
- Netwerkdiagrammen en sequence diagrammmen
- Klasendiagrammen
- Databases
- Git
- OOP: Abstraction, encapsulation, inheritance, polymorphism
Game & UX Design¶
- Flow theory
- Feedback loops
- Reward systems
- Testing
- Sketching & Paper Prototyping
- Competitor Analysis
- Moodboards
- Formal Elements
- MDA Framework
Agile & Proces¶
- Scrum rollen, zoals scrum master en delegated product owner
- Daily Stand-ups
- Persoonlijke learning stories
- Product en sprint backlog
- User stories
- Sprint product review
- Sprint retrospective
PRODUCTEN¶
Tijdens dit project kom je in aanraking met een aantal concepten en producten die je gebruikt om verder te komen:
- Paper & digitale prototypes
- Game design document
- TMC proces documentatie
- Tech demo’s
- Retrospective uitwerkingen
- Final game
TOOLS & TECHNIEKEN¶
We werken met een aantal tools en technieken die je helpen bekend te raken met de opleiding en de manier van werken. Deze tools en technieken staan hieronder uitgeschreven.
MonoGame | Visual Studio Code | Gitlab |
MonoGame is een eenvoudig en krachtig .NET-framework voor het maken van games voor desktop-pc’s, videogameconsoles en mobiele apparaten met behulp van de programmeertaal C#. | Dit blok blijven we gebruikmaken van Visual Studio Code, omdat alles wat we nodig hebben er in zit: de server, C# client en database connectie. | Gitlab wordt gebruikt als planning tool en je zal hier met je team je code en de verschillende versies van de game gaan bijhouden. |
NodeJS | Scorion | Microsoft Teams |
NodeJS is een JavaScript runtime die je gebruikt om een server te maken. | Scorion gebruik je om je voortgang mee vast te leggen en hier houd je de feedback van docenten, studentmentoren en medestudenten bij. | MS Teams wordt gebruikt voor communicatie en samenwerking. Wanneer een docent ziek is en er niet kan zijn, zal dit hier worden vermeld. |
DLO | LinkedIn Learning | |
DLO is onze digitale leeromgeving. Hier vind je je leermateriaal. Bovendien zie je hier snel wat je nog moet doen om het blok te halen. | Op LinkedIn Learning staan cursussen voor o.a. programmeren en game development. |
Veel succes met het bouwen van jullie derde game en veel plezier met het verder ontdekken van de wereld van game development!