Skip to content

Studievoortgang plannen

Inleiding

Zoals plannen cruciaal is voor een project, zo geldt dat ook voor het plannen van je voortgang op je studie.

Zie je propedeuse halen als een project, en maak gebruik van de tools die je aangereikt krijgt om je taken te volbrengen en je leer- en ontwikkeldoelen te behalen.

Datapunten, leertaken en user stories leeruitkomsten in concrete taken. In eerste instantie krijg je deze aangereikt maar al snel wordt van je verwacht dat je deze zelf gaat samenstellen.

Hoe kan ik dit leren?

  • Bekijk de issues zijn aangemaakt, de leertaken en de datapunten en vergelijk ze met de leeruitkomsten in de studiehandleiding.
  • Breng in kaart hoe de leeruitkomsten, datapunten en leertaken met de user stories van het project verband houden.
  • Maak aan de hand van de artikelen in de Knowledge base over plannen en time-management een inschatting welke prioriteit deze hebben op basis van urgentie, complexiteit en afhankelijkheden.
  • Maak een overzichtelijke en haalbare planning voor jezelf.
  • Documenteer je voortgang, en verzamel bewijsmateriaal.
  • Evalueer regelmatig je voortgang, en stel de planning op tijd bij om doelen te behalen.
  • Integreer je ontvangen feedback en je reflectie in het proces om ervoor te zorgen dat je je continu blijft ontwikkelen.

Hoe toon ik dit aan?

  • Je maakt per sprint/periode een overzicht van de leerdoelen die je denkt te kunnen bereiken.
  • Je hebt lijst met stories gerangschikt op prioriteit en hiervoor gebruik gemaakt van de technieken zoals de priority matrix of MoSCoW
  • Je hebt een week- of sprintschema waarin specifieke tijdsblokken zijn toegewezen aan elke learning story.
  • Je houd je voortgang bij en plaatst updates in de repository.
  • Je houdt een logboek bij van je voortgang.
  • Je plant regelmatig gesprekken met je coach en andere docenten en vraagt hen om feedback.
  • Je verwerkt de feedback en je reflecties in je documentatie.