Skip to content

12 feedback ontvangen

Inleiding

Suggesties en feedback anderen je geven laten binnen komen kan best lastig zijn. Soms brengt de ander het op zo’n wijze dat het overkomt als kritiek. En soms komt feedback, al is dat nog zo constructief gebracht, aan als kritiek bij de ontvanger.

Feedback is terugkoppeling aan iemand over het effect van zijn/haar/diens gedrag of prestaties. Het is waardevol om te ontvangen als je jezelf of je product wilt verbeteren.

Feedback kun je positief of opbouwend formuleren. Positieve feedback helpt om bestaand gedrag te bekrachtigen of te bestendigen, opbouwende feedback helpt om gedrag te veranderen. Om jezelf te kunnen ontwikkelen heb je de feedback van je klasgenoten en docenten nodig.

Hoe kan ik dit leren?

Maak gebruik van verschillende bronnen, waaronder de Knowledge base om de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat is het belang van feedback voor je persoonlijke ontwikkeling?
  • Wat is het belang van feedback in Scrum?
  • Wat is actief luisteren? En hoe pas ik dat toe?

Hoe toon ik aan dat ik open sta voor suggesties en feedback van anderen?

  • Ik pas technieken voor Actief Luisteren toe.
  • Ik maak aantekeningen over ontvangen feedback en de verduidelijkende vragen die ik heb gesteld.
  • Ik evalueer de feedback die ik ontvangen heb en reflecteer er op.
  • Ik pas mijn gedrag en/of werk aan op basis van de ontvangen feedback.
  • Ik vraag regelmatig om feedback van docenten, medestudenten en teamleden.