Skip to content

UML diagram in project

Inleiding

De Unified Modeling Language, afgekort UML, is een modelleertaal waarmee je een visueel ontwerp kunt maken van je project. Het modelleren vindt plaats op basis van universele afspraken, zodat ieder project op dezelfde wijze wordt vastgelegd. Het UML-diagram gebruik je als houvast bij het werken aan je project. Verder doet het dienst als technische documentatie, zodat andere personen bijvoorbeeld onderhoud uit kunnen voeren aan een bepaald onderdeel van het project of iets nieuws kunnen toevoegen.

Met UML kun je verschillende diagrammen maken, waaronder:

  • Class diagram. Hiermee geef je de soorten objecten en hun onderlinge relatie(s) weer in een softwaresysteem.
  • Use case diagram. Hiermee breng je de requirements van een softwaresysteem in kaart vanuit het perspectief van actoren (gebruikers).

LET OP: Afhankelijk van je project maak je gebruik van een of beide diagrammen.

Hoe kan ik dit leren?

Gebruik o.a. de HBO-ICT Knowledgebase om de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat is UML?
  • Wat is een class diagram en/of een use case diagram?
  • Hoe maak ik gebruik van een UML-diagram in mijn project?
  • Optioneel: Als je zelf een UML-diagram gaat maken of een bestaande gaat aanpassen kun je een tool gebruiken, zoals draw.io, UMLET of integreer je het in de markdown van je learning journey met Mermaid.

Hoe toon ik dit aan?

  • Ik maak gebruik van een UML-diagram in mijn project en kan dit toelichten, gebruikmakend van de juiste terminologie.
  • Ik heb bovenstaande vragen in mijn eigen woorden beantwoord in mijn Learning Journey.