Eenvoudige problemen oplossen en deze om te zetten naar programmacode
Inleiding¶
Als software developer los je problemen op met code. Dit wil je zo efficient mogelijk doen. Om te leren hoe je dat in de basis doet focussen we ons eerst op eenvoudige problemen. Voorbeelden hiervan zijn:
- Hoe bereken je de oppervlakte van een rechthoek?
- Hoe vind je het grootste getal in een gegeven set van drie getallen?
- Wat is de gemiddelde leeftijd van studenten in mijn klas?
- Hoe verdeel ik de kosten van een etentje onder mijn vriendengroep?
Een dergelijk probleem oplossen doe je door het op te delen in een aantal logische stappen en dit om te zetten naar een set instructies: het algoritme. Als je programmeert heb je veel te maken met algoritmes. In deze learning story
leer je hoe je een eenvoudig probleem kunt oplossen en hoe je dit om moet zetten naar instructies.
Later in de opleiding leer je lastiger problemen op te lossen en om te zetten naar een algoritme. Bijvoorbeeld hoe je een algoritme schrijft om specifieke data op een snelle manier te sorteren.
Hoe kan ik dit leren?¶
Gebruik de HBO-ICT Knowledgebase om de volgende vragen te beantwoorden:
- Wat is een
algoritme
? - Hoe zet ik een eenvoudig probleem om naar een
algoritme
in code?
Hoe toon ik dit aan?¶
- Ik kan uitleggen wat een
algoritme
is en hier een voorbeeld van geven. - Ik kan een probleem oplossen door deze op te delen in logische stappen en om te zetten naar instructies in
TypeScript
(zieuser stories
6, 7, 8, 11 en 12).