Skip to content

Eenvoudige problemen oplossen met behulp van programmacode

Inleiding

Een belangrijke vaardigheid van een software developer is het kunnen analyseren van een probleem, met een oplossing te komen voor dit probleem en dit te vertalen naar programmacode. Om te leren hoe je dat in de basis doet, focussen we ons eerst op eenvoudige problemen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Hoe realiseer ik collision detection tussen twee game-objecten op het scherm?
  • Hoe kan ik met behulp van variabelen en formules een realistische val-animatie (zwaartekracht) voor een object programmeren?
  • Hoe kan ik een set van highscores van laag naar hoog sorteren?

Een dergelijk probleem oplossen doe je door het op te delen in een aantal logische stappen en dit om te zetten naar een set instructies: het algoritme. Als je programmeert heb je veel te maken met algoritmes. Hierbij leer je hoe je een eenvoudig probleem kunt oplossen en hoe je dit om moet zetten naar instructies.

Hoe kan ik dit leren?

  • Wat is een algoritme?
  • Hoe zet ik een eenvoudig probleem om naar een algoritme in code?

Hoe toon ik dit aan?

  • Ik kan uitleggen wat een algoritme is en hier een voorbeeld van geven.
  • Ik kan een probleem oplossen door deze op te delen in logische stappen.
  • Ik kan de logische stappen van mijn oplossing omzetten naar werkende programmacode.