Skip to content

Met code graphische elementen programmeren met p5.js

Interactieve elementen, zoals spelletjes of animaties, voor webapplicaties in JavaScript vraagt veel code. Daarom zijn er in de loop van de tijd speciale oplossingen als libraries of sub-talen ontwikkeld om dit makkelijker te maken met JavaScript. Één van deze populaire sub-talen is P5js. Met P5js kan je makkelijk interactieve visuele applicaties maken voor webtechnologie, maar het wordt ook voor museum installaties gebruikt. Ook interactieve spelletjes kan je dus goed met P5js maken.

Hoe kan ik dit leren

  • setup gebruiken
  • draw gebruiken
  • zelf variabelen maken
  • kleuren gebruiken
  • vormen (rechthoeken en cirkels tekenen)
  • coördinaten
  • beweging
  • scope
  • commentaar
  • keuzes maken (if/else)
  • operators en volgorde
  • zelf functies maken
  • zelf objecten en classes maken.

Naslag

  • Voor de basis kan je informatie vinden op de knowledgebase.
  • Voor naslag van de functionaliteit kan je terecht bij de p5.js reference paginas.
  • Voor een videocursus kan je terecht bij de coding train.

Hoe toon ik dit aan?

  • Je laat zien dat je p5.js tutorials hebt gevolgd door code experimenten en aantekeningen te committen naar je learning journey.
  • Je commit regelmatig code vanuit VSCode naar je project-repo of je learning journey en gebruikt niet de online p5.js editor.