Gebruikersinteractie
Inleiding¶
Applicaties worden gemaakt voor mensen. Het is daarom belangrijk dat je weet hoe je een applicatie zo maakt dat mensen er goed mee kunnen werken. Daarbij is het belangrijk dat je de gebruiker meeneemt in je proces en daarvan leert. Je werkt in korte iteraties aan een ontwerp, maakt een simpel prototype (wireframe, wireflow) en test dit met gebruikers (gebruikerstest, guerilla test). Zo krijg je snel inzichten van hoe jouw applicatie echt werkt en kan je deze elke sprint verbeteren.
Hoe kan ik dit leren?¶
Gebruik de HBO-ICT Knowledgebase om de volgende vragen te beantwoorden:
- Wat is User Centered Design en het Think Make Check proces en wat betekent het voor mijn ontwikkelproces?
- Think: Verdiep je in je gebruiker door bijvoorbeeld een mindmap te maken of een inspiratie analyse te doen. Eventueel interview je een gebruiker. Als je weet wat je voor je gebruiker wilt maken kan je bijvoorbeeld zelf een user story schrijven.
- Make: Hoe kan ik een schets, wireframe, wireflows of een prototype gebruiken om een beeld te krijgen van wat ik ga maken voordat ik begin met programmeren?
- Check: Welke testen zijn er en welke zijn geschikt voor mijn project? Hoe doe ik een guerrilla test, observatietest, playtest of een gebruikerstest en check bij de gebruiker of dat wat ik heb gemaakt ook werkt?
- Eventueel: welke TMC methodes zijn er nog meer te vinden?
Hoe toon ik dit aan?¶
- Je gebruikt elke sprint minstens 1 Think, 1 Make en 1 Check (TMC) methode in je ontwikkelproces
- Je houdt gestructureerde documentatie bij van je TMC-Cyclus
- Je houdt gedetailleerde documentatie bij als je een gebruikerstest doet
- Je voegt zelfgemaakte user stories toe aan je issueboard