Werkomgeving¶
Om aan de slag te kunnen gaan met de opdracht, en dus bijvoorbeeld het schrijven van code, heb je een werkomgeving nodig. Op deze pagina leggen we uit hoe je deze werkomgeving kunt instellen op je eigen computer.
Verwijder na deze opdracht zeker niet deze omgeving direct van je computer, de kans is groot dat je deze later nog nodig hebt.
Project¶
Opdrachten binnen HBO-ICT worden gemaakt in de vorm van projecten. Een project kan individueel zijn, maar ook groepswerk. Om je hierbij op weg te helpen bieden we vaak aan starter-project aan. In zoân starter-project vind je vaak een begin van een project zodat je direct aan de slag kunt.
Doorloop nu de volgende stappen om een project aan te maken voor jouw profielpagina-opdracht (met Firefox, Chrome of Edge):
- Navigeer naar de Digitale Leeromgeving van de HvA (DLO).
- Kijk of je de tegel âPropedeuse [leerroute] - Semester 1â hebt, klik op deze tegel.
- Zie je deze tegel niet? Dan moet je je eerst aanmelden voor het vak, dat doe je als volgt:
- Navigeer naar de Course Selector van de HvA.
- Zoek voor de opleiding âHBO-ICT (bachelor, voltijd)â.
- Vervolgens onder het tabblad âPropedeuseâ, onder het kopje âSemester 1â druk je op de knop âDeelnemenâ achter het vak âPropedeuse [leerroute] - semester 1â.
- Keer nu terug naar de DLO, refresh de pagina en kijk of je de tegel nu wel ziet.
- Zie je deze tegel niet? Dan moet je je eerst aanmelden voor het vak, dat doe je als volgt:
- Je zit nu binnen het vak, hierin klik je door naar de âContentâ-pagina, hierin kan je vervolgens navigeren binnen âToolsâ naar âGit projectsâ.
- Binnen deze tool kan je jouw HBO-ICT projecten vinden, voor nu ga je een nieuw project aanmaken.
- Druk op de knop âNew projectâ.
- De eerste keer krijg je een melding dat je nog geen Gitlab account hebt.
Gitlab¶
Binnen de informatica wordt veel gewerkt met het versiebeheersysteem Git
. Dit is een systeem waarin je je werk kunt opslaan en terug kunt halen.
Voor deze opdracht gaan we gebruik maken van de GitLab-website van de HvA.
- Je bent zojuist gestart met het aanmaken van een nieuw project, daar heb je nu de volgende melding gekregen:
- Druk op de link van âGitlab-environmentâ in de melding, dit zal je naar de GitLab-website van de HvA brengen.
- Klik vervolgens als je nog niet bent ingelogd op de knop âSurfconext loginâ, dit brengt je naar een login-pagina van de HvA.
- Omdat het de eerste keer is moet je de Gitlab omgeving toestemming geven om je in te loggen.
- Als je ziet dat je bent ingelogd op onze Gitlab omgeving kan je terugkeren naar de DLO.
- Zorg er nu voor dat je kiest voor het project âProfielpaginaâ en druk op de knop âCreate new projectâ. Het aanmaken van het project duur enkele minuten.
Git¶
Je bent nu bezig geweest met het aanmaken van een project welke na enkele minuten beschikbaar komt op onze GitLab-omgeving. De volgende stap is dat je Git wilt gebruiken om aan je project te kunnen werken. Deze stappen kan je uitvoeren terwijl je nog aan het wachten bent op het project.
SSH-key instellen¶
Om veilig te kunnen werken en communiceren met onze Gitlab-omgeving heb je een SSH-key nodig. Doorloop de volgende stappen om deze te instellen:
- Installeer Git op je computer, volg de instructies op Git - installeren onder het kopje âGit installerenâ voor jouw besturingssysteem.
- Open vervolgens een commando-venster en controleer of je Git geĂŻnstalleerd hebt met de volgende opdracht:
git --version
.- Op Windows gebruik je het programma âGit Bashâ.
- Op Mac/Linux gebruik je het programma âTerminalâ.
- Nu kan je een sleutel genereren op je eigen computer voor Gitlab, volg hiervoor de stappen onder âGit koppelen aan GitLabâ op Git - installeren.
- Vergeet niet om de publieke sleutel te kopiëren en toe te voegen aan je GitLab-account.
Project clonen¶
Zorgen dat het project op je eigen computer komt te staan zodat je eraan kan werken noemen ze in Git âclonenâ. Wanneer je project gereed is, kan je deze clonen door de volgende stappen uit te voeren:
- Navigeer naar de DLO omgeving en zoek weer naar de âGit projectsâ tool.
- In het overzicht staat het door jou aangemaakt project, âProfielpaginaâ. Als hier nog staat âSynchronisingâŠâ dan moet je nog even wachten.
- Als het project gereed is zie je de knoppen âCloneâ en âOpen on GitLabâ.
- Klik op âOpen on Gitlabâ om direct naar jouw profielpagina-project op Gitlab te gaan.
- We gaan nu deze project clonen, klik op de knop âCloneâ.
- In het venster dat opent krijg je als eerste stap te zien dat je een SSH-key moet instellen, als je dat al hebt gedaan kan je verdergaan.
- Je krijgt nu een regelcode te zien, deze kopieer je.
- Open nu het commando-venster (Windows: Git Bash, Mac/Linux: Terminal) op je computer.
- Navigeer door middel van het commando
cd
naar de map waar je jouw project wilt opslaan.- (Wil je direct navigeren naar je thuis-map? Gebruik dan
cd ~
)
- (Wil je direct navigeren naar je thuis-map? Gebruik dan
- Als je in de juiste map bent, en alleen dan, plak je de regelcode in het commando-venster.
- Om het commando uit te voeren druk je op âEnterâ-knop van je toetsenbord.
Als echt alles is goed gegaan zou je nu op je computer, op de door jou gekozen plek, een map moeten hebben staan met de naam âPP-
Je bent dan nu klaar om met een code editor aan de slag te gaan.
Visual Studio Code¶
Programmeurs, I(C)Tâers, ontwikkelaars, ⊠hoe je ze noemen wilt, ze hebben allemaal gemeen dat ze graag zelf bepalen hoe hun ontwikkelomgeving eruit ziet. Bij deze stap gaan we echter gebruik maken van Visual Studio Code, een code editor die veel gebruikt wordt binnen de informatica.
Wel kan je zelf kiezen of je gebruik maakt van light-mode of dark-mode đ.
Als je nog geen Visual Studio Code geĂŻnstalleerd hebt, volg je deze instructies:
- Navigeer naar de Visual Studio Code website.
- Download de installer voor jouw besturingssysteem.
- Installeer Visual Studio Code op je computer, doorloop de installatie stappen van de software.
- Na installatie open je Visual Studio Code.
Project openen¶
Visual Studio code heeft als code editor een behoorlijk aantal functies, om deze nu maar ook in de toekomst goed te kunnen gebruiken is het belangrijk dat je een volledig project die op je computer staat opent.
Een project open je door:
- Klik op de knop âFileâ in de navigatiebalk aan de bovenkant van de editor.
- Kies vervolgens voor âOpen folderâ en navigeer naar de map âPP-
â op je computer. - Je selecteert dus de hele project-map, niet meer en niet minder.
- Na het openen moet je in de âexplorerâ van Visual Studio Code de bestanden kunnen zien die je project bevat.
Bestand aanmaken¶
Voor dit project staan er standaard nog niet zoveel bestanden in de project-map. Voor jouw profielpagina-opdracht moet je deze zelf aanmaken, dat doe je als volgt:
- Verplaats je cursor over de map âPP-
â in de âexplorerâ van Visual Studio Code. - Aan de rechterkant hiervan verschijnt vervolgens een knop met een â+â teken bij een icoontje in de vorm van een bestand, klik op deze knop.
- Je kan nu zelf een bestandsnaam invoeren, sluit deze altijd af met een extensie die aangeeft wat voor soort bestand het is.
- Bijvoorbeeld
documentatie.md
,titel_van_aantekeningen.txt
,mijn_website.html
ofdesign.css
.
- Bijvoorbeeld
Visual Studio Code en Git¶
Visual Studio Code herkent automatisch dat het project dat je hebt geopend een Git-project is. Hierdoor kan je makkelijk je werk opslaan op onze GitLab-omgeving.
Een wijziging die je hebt gemaakt in je project wil je nu âopslaanâ in Git(lab), dat doe je als volgt:
- Klik op de knop âSource controlâ/âGitâ in de navigatiebalk aan de zijkant van Visual Studio Code.
- Zorg ervoor dat je een wijziging hebt gemaakt in je project.
- Je hebt een nieuw bestand aangemaakt.
- Je hebt een regel code geschreven.
- Je hebt een stuk tekst weggehaald.
- âŠ
- In het venster dat je nu te zien krijgt zie je alle wijzigingen die je hebt gemaakt.
- Dit is je kans om een goed overzicht te krijgen van de wijzigingen die je hebt gemaakt.
- Ga de wijzigingen langs, we willen een âcommitâ gaan maken.
- Een âcommitâ is een âversieâ van je project.
- Wanneer je een wijziging wil opnemen in de commit druk je op de knop âStage Changesâ.
- Wanneer je een of meerdere wijzigingen hebt klaargezet ga je een bericht schrijven bij de commit wat een
samenvatting is van deze wijzigingen en druk je op de knop âCommitâ.
- Als laatste stap in dit proces ga je de wijzigingen naar GitLab sturen, âpushenâ. Hiervoor druk je in Visual Studio Code op de knop âSync Changesâ.
Deze stappen ga je nu altijd herhalen wanneer je werk hebt gemaakt. Controleer op de GitLab-website of je werk en je commit terug te vinden zijn.