Skip to content

Propedeuse HBO-ICT

Studiehandleiding Propedeuse HBO-ICT algemeen 2025-2026
Studiehandleiding Propedeuse HBO-ICT [leerroutes] vanaf februari 2026

Nb. Studenten die Propedeuse HBO-ICT leerroute uit studiejaar 2024-2025 herkansen vanaf september 2025 werken met een aangepaste handleiding en werkwijze van studiejaar 2024-2025

Basisinformatie

  • Studielast: 30 studiepunten per semester
  • Start van semester 1: 1 september 2025
  • Start van semester 2: 2 februari 2026
  • Cursusjaar: 2025-2026
  • Studiejaar: 1

Inhoudsopgave

  1. Wat kun je verwachten van de propedeuse?
  2. Hoe werk je in de propedeuse en wie begeleiden je daarbij?
  3. Hoe ziet je semester eruit qua planning en aanwezigheid?
  4. Wat leer je precies en hoe past dat bij een hbo-opleiding?
  5. Welke hulpmiddelen heb je tot je beschikking?
  6. Hoe word je beoordeeld en hoe verdien je studiepunten?
  7. Wat zijn de regels en procedures waar je rekening mee moet houden?

1 Wat kun je verwachten van de propedeuse?

1.1 Wat ga je dit jaar doen?

Je propedeusejaar bestaat uit twee semesters van elk 30 studiepunten. In elk semester werk je aan één of twee grotere opdrachten. De inhoud en het thema verschillen per leerroute: soms werk je voor een echte opdrachtgever, soms met een (realistische) casus.

Je werkt in een van de vijf leerroutes of in HBO-ICT Fusion:

  • Software Engineering
  • Game Development
  • Cyber Security
  • Technische Informatica
  • Business IT Management
  • HBO-ICT Fusion

Net als in de leerroutes ga je bij HBO-ICT Fusion aan de slag met projecten. In de leerroutes focus je je daarbij op een specifiek aspect binnen de ICT. Bij HBO-ICT Fusion benader je de projecten vanuit verschillende perspectieven, zoals programmeren, databases, hardware, game development, gebruikersinteractie en security.

Samenwerken

Onderwijseenheid Samenwerken
Propedeuse HBO-ICT Algemeen eerst individueel, dan in duo
Propedeuse HBO-ICT [jouw leerroute] werken in teamverband

In Propedeuse HBO-ICT Algemeen werk je eerst individueel en daarna in duo’s. In Propedeuse HBO-ICT [jouw leerroute] werk je in teams van vier à vijf studenten. Je krijgt opdrachten en taken toegewezen, maar naarmate het jaar vordert, krijg je daarin steeds meer vrijheid en verantwoordelijkheid.

Je ontwikkelt je op verschillende gebieden: softwareontwikkeling, gebruikersinteractie, infrastructuur en professionele vaardigheden zoals samenwerken, plannen en reflecteren. Je werkt gemiddeld 40 uur per week aan je studie. Via feedbackmomenten en evaluaties krijg je inzicht in je voortgang. Na elk semester wordt gekeken of je klaar bent voor de volgende stap.

1.2 Wat zijn de ingangseisen van de onderwijseenheden?

Iedereen die is toegelaten tot de opleiding kan direct starten met de eerste onderwijseenheid.

Opbouw van de propedeuse

De opleiding bestaat uit onderwijseenheden die je per semester doorloopt. Elk semester duurt een half jaar:

  • Semester 1: september t/m januari
  • Semester 2: februari t/m juli

Volgorde van onderwijseenheden

Je moet de onderwijseenheden in volgorde afronden:

  1. Propedeuse HBO-ICT Algemeen
  2. Propedeuse HBO-ICT [jouw leerroute]

De tweede onderwijseenheid heeft een andere naam afhankelijk van je gekozen leerroute:

  • Propedeuse HBO-ICT SE (Software Engineering)
  • Propedeuse HBO-ICT GD (Game Development)
  • Propedeuse HBO-ICT BIM (Business IT & Management)
  • Propedeuse HBO-ICT TI (Technische Informatica)
  • Propedeuse HBO-ICT CS (Cyber Security)

Bij herkansen

Als je een onderwijseenheid niet haalt, volg je deze opnieuw in het volgende semester voordat je verder kunt.


2 Hoe werk je in de propedeuse en wie begeleiden je daarbij?

2.1 Hoe ziet het onderwijs eruit en wat ga je doen?

Het onderwijs bij HBO-ICT is volledig georganiseerd rondom projectonderwijs. Dit betekent dat je niet klassieke vakken volgt, maar aan realistische projecten werkt waarbij je alle benodigde kennis en vaardigheden opdoet.

Het onderwijs is sterk praktijkgericht. Alle theorie die je nodig hebt is beschikbaar via de leeromgeving, maar je past deze direct toe in je project. Je bent zelf verantwoordelijk voor het bestuderen van de theorie die je nodig hebt.

Tijdens het werken gebruik je de Scrum-methode. Dit is een werkwijze waarbij je in korte sprints van drie weken werkt, regelmatig reflecteert op je voortgang en samenwerking, en continu verbeteringen aanbrengt in je aanpak.

2.2 In welke groep werk je en wie begeleiden je?

Hoe zijn de groepen samengesteld?

Als student zit je in een klas van ongeveer 30 studenten. Deze klassen zijn samengesteld op basis van je leerroute, zodat iedereen in je klas dezelfde richting volgt (Software Engineering, Cyber Security, Game Development, Business IT Management, Technische Informatica of ‘Fusion’).

Fusion is alternatief programma waar studenten zich voor hebben aangemeld waarin aandacht is voor alle leerroutes en later in de propedeuse een combinatie van verschillende leerroutes in één klas zitten.

De docenten van meerdere klassen (3 of 4) vormen samen een Onderwijsuitvoerings Team (OUT). Binnen dat OUT werken alle klassen aan hetzelfde project, maar iedere klas doet dit voor zich. Hierdoor kunnen docenten goed samenwerken en hun expertise delen.

Als je een semester niet haalt en opnieuw moet doen, kom je in een andere klas terecht.

Wat is de rol van je docent(en)?

Studentbegeleider

Je studentbegeleider is jouw vaste aanspreekpunt voor alle zaken rondom je studievoortgang en persoonlijke ontwikkeling. Deze persoon monitort je voortgang door alle blokken heen en ondersteunt je bij het behalen van je studiedoelen. Daarnaast biedt de studentbegeleider ruimte voor gesprekken over persoonlijke uitdagingen die invloed kunnen hebben op je studie. Voor praktische vragen waarvan je niet zeker weet bij wie je moet zijn, is de studentbegeleider het eerste aanspreekpunt. Ook kun je bij deze persoon terecht voor advies over studiekeuzes, specialisaties en toekomstperspectieven binnen je studieloopbaan. Je spreekt je studentbegeleider minstens één keer per blok voor een voortgangsgesprek. Daarnaast kun je contact opnemen wanneer je vragen hebt over je studievoortgang, bij persoonlijke problemen die je studie beïnvloeden, of voor praktische zaken waar je het antwoord niet kunt vinden.

Coach

Je coach begeleidt je tijdens projecten en richt zich specifiek op je ontwikkeling binnen het projectteam. Deze persoon monitort en ondersteunt de voortgang van het project en helpt je bij het behalen van projectdoelen. Daarnaast begeleidt de coach de samenwerking tussen jou en je medestudenten. Een belangrijke focus ligt op je persoonlijke en professionele groei door het ontwikkelen van competenties die je nodig hebt in je toekomstige beroep. De coach helpt je bij het leren van ervaringen en het verbeteren van je werkwijze door middel van reflectie op het projectproces. Contact met je coach vindt plaats tijdens regelmatige coachgesprekken gedurende het project, bij retrospectives aan het einde van projectfases, en voor voortgangsgesprekken over het project. Ook kun je contact opnemen wanneer er uitdagingen zijn in de samenwerking met je team.

Daarnaast bestaat jullie OUT uit een groep docent/coaches die allemaal expert zijn op verschillende gebieden: softwareontwikkeling, gebruikersinteractie, infrastructuur en/of professionele vaardigheden. Omdat alle klassen in de OUT aan hetzelfde project werken, weten alle docenten precies waar jullie mee bezig zijn en kunnen ze je helpen.

De docenten fungeren vooral als inhoudelijke experts die je helpen bij technische vraagstukken en je ontwikkeling begeleiden. Aan het begin van het jaar nemen zij ook de rol van Scrum Master op zich en leren je hoe de Scrum-methode werkt. Naarmate het jaar vordert, verschuift deze rol naar één van de studenten in jouw team.

2.2.1 Wat kun je verwachten van studentmentoren?

Elke klas krijgt ondersteuning van studentmentoren. Dit zijn ouderejaars studenten van HBO-ICT die al ervaring hebben met de opleiding en de projecten.

De studentmentoren bieden twee soorten ondersteuning:

  • Inhoudelijke ondersteuning: Ze helpen je bij de beroepstaken waar je aan werkt, kunnen je tips geven over technische problemen en delen hun ervaringen met vergelijkbare projecten
  • Ervaringsdeskundige begeleiding: Als student die de propedeuse al heeft doorlopen, kunnen ze je vertellen hoe het onderwijs werkt, wat je kunt verwachten en hoe je het beste kunt studeren

De studentmentoren begrijpen als geen ander wat het is om deze opleiding te volgen en kunnen je helpen bij zowel studiegerelateerde als praktische vragen.


3 Hoe ziet je semester eruit qua planning en aanwezigheid?

3.1 Wat doe je in welke week?

Elk semester duurt 20 weken en is opgedeeld in 5 sprints van elk 3 weken. Deze structuur geeft je overzicht en zorgt voor regelmatige momenten van oplevering en reflectie.

Sprintstructuur: Binnen elke sprint van 3 weken werk je toe naar concrete oplevermomenten. Aan het einde van elke sprint lever je inhoudelijk werk op en presenteer je je resultaten. Dit zorgt ervoor dat je regelmatig vooruitgang boekt en feedback krijgt.

Sprint retrospectives en evaluaties: Na elke sprint evalueer je met je team hoe de samenwerking is verlopen, wat goed ging en wat beter kan. Ook reflecteer je individueel op je eigen ontwikkeling. Deze momenten van reflectie zijn essentieel voor je groei als professional.

De planning zorgt ervoor dat je niet alleen technische vaardigheden ontwikkelt, maar ook leert plannen, samenwerken en reflecteren - vaardigheden die je later in je carrière hard nodig hebt.

Jaarplanning 2025-2026

Datum Lesweek Semester 1 Activiteit Datum Lesweek Semester 2 Activiteit
1 sep 1 Onboarding 2 feb 1 Onboarding
8 sep 2 Onboarding 9 feb 2 Onboarding
15 sep 3 Onboarding 16 feb 3 Onboarding
22 sep 4 Sprint 1 23 feb - Voorjaarsvakantie
29 sep 5 Sprint 1 Geen begeleid onderwijs 2 mrt 5 Sprint 1
6 okt 6 Sprint 1 9 mrt 6 Sprint 1 Geen begeleid onderwijs
13 okt 7 Sprint 2 16 mrt 7 Sprint 1
20 okt - Herfstvakantie 23 mrt 8 Sprint 2
27 okt 9 Sprint 2 30 mrt 9 Sprint 2
3 nov 10 Sprint 2 6 apr 10 Sprint 2
10 nov 11 Sprint 3 13 apr 11 Sprint 3
17 nov 12 Sprint 3 20 apr 12 Sprint 3
24 nov 13 Sprint 3 27 apr - Meivakantie
1 dec 14 Geen sprint Geen begeleid onderwijs 4 mei 13 Sprint 3
8 dec 15 Sprint 4 11 mei 14 Geen sprint Geen begeleid onderwijs
15 dec 16 Sprint 4 18 mei 15 Sprint 4
22 dec - Kerstvakantie 25 mei 16 Sprint 4
29 dec - Kerstvakantie 1 jun 17 Sprint 4
5 jan 17 Sprint 4 8 jun 18 High Stake / reparatie onderwijs
12 jan 18 High Stake / reparatie onderwijs 15 jun 19 Reparatie onderwijs
19 jan 19 Reparatie onderwijs 22 jun 20 Reparatie onderwijs + reparatie HS
26 jan 20 Reparatie onderwijs + reparatie HS 29 jun 21 Uitloopweek

3.2 Hoe werkt het rooster en hoe vaak moet ik aanwezig zijn?

Je rooster verschilt per klas, maar de structuur is voor iedereen hetzelfde. Je hebt vier contactmomenten per week:

Je week bestaat uit vier verschillende onderdelen:

  • Twee coachingsdagen: Hierbij werk je samen met je klasgenoten aan het project, krijg je persoonlijke begeleiding van docenten en werk je samen in teams
  • Een dag met uitleg: Op deze dag krijg je meer theoretische achtergrond, uitleg over nieuwe technieken of methodes, en workshops die direct aansluiten bij je project. Hierna ga je zelfstandig aan de slag met de opgedane kennis en de dag sluit je af met je klas
  • Een online werkdag: Deze dag werk je online, waarbij je een dagdeel beschikbaar bent voor online lessen of coaching

Studielast: Je besteedt gemiddeld 40 uur per week aan je studie. Dit omvat zowel de contactmomenten als je eigen werk aan projecten, zelfstudie en samenwerking met teamgenoten. Het is belangrijk dat je deze tijd goed plant en gebruikt.

De flexibiliteit in het rooster geeft je de mogelijkheid om je studie af te stemmen op je eigen leerstijl en omstandigheden, terwijl de vaste contactmomenten zorgen voor structuur en begeleiding.

Aanwezigheid: Je laat je ontwikkeling zien in onder andere gesprekken met je coach, meetmomenten in de les en in Scrum-events. Het is daarom van belang om aanwezig te zijn op alle contactmomenten en duidelijk en op tijd te communiceren met je docenten als je door overmacht toch afwezig bent.


4 Wat leer je precies en hoe past dat bij een hbo-opleiding?

4.1 Wat zijn de leeruitkomsten van dit semester?

Semester 1 Leeruitkomsten

Leeruitkomst Onderdelen Omschrijving
Software Ontwerpen, Realiseren Je ontwerpt en maakt samen met een medestudent een (web)applicatie, inclusief een relationele database. Deze applicatie lost eenvoudige problemen op. Je maakt, volgens geldende standaarden, gebruik van opmaaktalen en programmacode en past daarbij de basisprincipes van object georiënteerd programmeren toe. De resultaten worden vastgelegd in een gedeelde GitLab-repository.
Gebruikersinteractie Ontwerpen, Realiseren Je ontwerpt en verbetert de usability van een complete (web)applicatie aan de hand van gebruikersinterviews, prototyping en testen in een TMC-cyclus.
Persoonlijk Leiderschap Je plant je voortgang door specifieke, meetbare en haalbare doelen te stellen en proactief feedback op te halen, hulp te vragen en informatie zoeken om deze doelen te bereiken.
Doelgericht Interacteren Je werkt taakgericht en onderhoudt actief de relatie met docenten, klas-, en teamgenoten door te communiceren en te handelen op gepaste wijze.

Semester 2 Leeruitkomsten

Algemene leeruitkomsten - alle studenten
Leeruitkomst Onderdelen Omschrijving
Software Ontwerpen, Realiseren, Manage & Control Je ontwerpt, maakt en test een (web)applicatie met een relationele database op basis van requirements en acceptatiecriteria. Je maakt, volgens geldende standaarden, gebruik van opmaaktalen en programmacode en past daarbij standaardmethodes en algoritmes toe voor het ontwerpen en realiseren van onderhoudbare software. Je werkt in een team, houdt technische documentatie bij en beheert het softwareontwikkelproces in GitLab met behulp van gangbare samenwerkingsafspraken.
Gebruikersinteractie Analyseren, Ontwerpen, Realiseren Je verbetert de gebruikersinteractie van je product door UX-standaarden en best practices te gebruiken. Je doet elke sprint een TMC-cyclus waarbij je je product met de eindgebruiker test. Je stelt eigen user stories op vanuit inzichten uit de test en werkt deze uit in je product. Ondersteunend aan dit proces maak je prototypes en bespreek je ontwerpkeuzes met al je stakeholders. Je houdt documentatie bij van het TMC-proces en presenteert de verschillende iteraties aan je product owner tijdens de product reviews.
Infrastructuur Ontwerpen, Realiseren Je ontwerpt en realiseert een nieuwe infrastructuur op basis van de behoeften van de gebruiker. Je beschrijft welke informatie nodig is om deze infrastructuur goed op te zetten, en legt de relevantie hiervan uit. Je hebt de infrastructuur, zowel het geheel, de individuele componenten én de bijbehorende communicatieprotocollen, volledig en correct beschreven in bijbehorende documentatie, inclusief testprotocollen. Je hebt de infrastructuur gerealiseerd en getest, zowel op functionaliteit als veiligheid.
Persoonlijk Leiderschap Je reflecteert op je gedrag en het effect daarvan op anderen binnen een team. Je neemt verantwoordelijkheid voor je rol in de samenwerking en betrekt je team actief bij je persoonlijke ontwikkeling door open te staan voor feedback. Je herkent en benoemt je sterke punten en ontwikkelpunten. Op basis van deze inzichten ontwikkel je een realistisch beeld van je functioneren als professional ter ondersteuning van je oriëntatie op de arbeidsmarkt.
Doelgericht Interacteren Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling op professionele wijze met belanghebbenden, en stemt behoeften en verwachtingen op elkaar af. Je presenteert verkregen resultaten en je aanbevelingen op professionele wijze volgens de daarvoor geldende kwaliteitsnormen. Je werkt bewust samen met je team, volgens de HvA HBO-ICT Agile/Scrum-methodiek en de daarbij behorende waarden, waarbij je verantwoordelijkheid neemt voor jouw deel in de samenwerking.
Onderzoekend Probleemoplossen Je onderzoekt mogelijke oplossingen voor een probleem of behoefte binnen je project. Je gebruikt betrouwbare bronnen om je keuzes te onderbouwen, stemt af met belanghebbenden en test de effectiviteit van de oplossingen door veldonderzoek uit te voeren, bijvoorbeeld aan de hand van gebruikersonderzoek of interviews. Je gebruikt de resultaten van je veldonderzoek en de feedback van belanghebbenden om je product te verbeteren. Je presenteert de onderzoeksresultaten helder en gestructureerd aan de hand van een gegeven format.
Toekomstgericht Organiseren Je brengt de doelen, betrokkenen en aandachtspunten van de opdracht in kaart en past de opgedane kennis toe in het project. Hierbij volg je de afgesproken kwaliteitsnormen en bespreek je regelmatig risico’s en kansen met belanghebbenden. Je beschrijft welke ethische en/of maatschappelijke normen en waarden van belang zijn bij je keuzes. Je verdeelt de opdracht in haalbare deeltaken en plant deze in de beschikbare tijd.
Leerroutespecifieke leeruitkomsten
Leerroute Leeruitkomst Onderdelen Omschrijving
Software Engineering Organisatieprocessen Analyseren, Ontwerpen Je kunt een (bedrijfs)proces analyseren en in kaart brengen met Business Process Model and Notation (BPMN). Daarnaast beschrijf je de functionaliteiten van de bij het proces behorende applicatie in de vorm van een Use Case Diagram. Deze procesbeschrijvingen en diagrammen gebruik je om bestaande requirements, user stories en bijbehorende acceptatiecriteria van de applicatie aan te scherpen of nieuwe toe te voegen. De keuzes die je gemaakt hebt kun je toelichten aan verschillende stakeholders.
Business & IT Management Organisatieprocessen Ontwerpen, Manage & Control Je kan een organisatieproces ontwerpen op basis van een analyse van de behoeften van de organisatie, om te komen tot een IT-oplossing. Dit doe je bijvoorbeeld met behulp van een Use Case Diagram en Business Process Model and Notation (BPMN). Je schrijft een implementatieplan om de gewenste oplossing in te voeren. Tot slot kun je beschrijven hoe deze oplossing beheerd gaat worden conform de gewenste service levels, waarbij je rekening houdt met de behoeften van belanghebbenden in de organisatie.
Cyber Security Organisatieprocessen Analyseren Je analyseert voor een organisatie een enkelvoudig cybersecurity-vraagstuk vanuit technische, procesmatige, en organisatorische invalshoeken. Je brengt in kaart welke behoeften er spelen, welke gegevensstromen er zijn, en welke knelpunten er ontstaan in de huidige situatie. Hierbij maak je gebruik van bestaande security frameworks en standaarden. Deze inzichten verwerk je tot een overzichtelijke analyse waarin duidelijk wordt welke cybersecurity-risico’s de organisatie loopt.
Game Development Gebruikersinteractie, Infrastructure Manage & Control Je houdt de belangrijke inzichten en beslissingen van het game design en interactie-ontwerp bij in een Game Design document. Hierbij maak je gebruik van bestaande en actuele standaarden. Het bijhouden wordt gedaan in een iteratief proces, waarbij je geregeld je gemaakte keuzes verantwoordt. Je publiceert je game op een bestaande publishing site (zoals itch.io) en stelt daarbij de nodige werkprocedures op voor het publiceren van deze games, alsook voor het onderhouden van deze game door middel van updates.
Technische informatica Hardware Ontwerpen, Realiseren Je ontwerpt en realiseert een embedded systeem dat aansluit bij de projectvereisten en -wensen en kiest op basis daarvan passende hardwarecomponenten. Je beschrijft je ontwerp volgens standaardmethoden in een ontwerpdocument. Je ontwikkelt onderhoudbare software die data uitleest, verwerkt en integreert in de systeembesturing. Je onderbouwt je keuzes en aanpak in lijn met de projectdoelen en test de implementatie grondig. Het gehele proces documenteer je stapsgewijs, met een duidelijke verantwoording van de resultaten.

5 Welke hulpmiddelen heb je tot je beschikking?

5.1 Welke tools en systemen gebruik je dit semester?

Tijdens je studie werk je met professionele tools en systemen die ook in het werkveld gebruikt worden. Dit zorgt ervoor dat je direct relevante ervaring opdoet.

Development en versiebeheer: GitLab

GitLab is het centrale platform voor al je programmeerwerk. Het is door HBO-ICT speciaal ingericht voor studenten en hier bewaar je al je code, documentatie en projectbestanden. Je leert werken met versiebeheer, samenwerken aan code en projectmanagement binnen GitLab. Ook de Scrum-boards en planning doe je hier.

Communicatie en samenwerking: Microsoft Teams

Teams is het hoofdcommunicatieplatform voor contact met docenten, klasgenoten en teamgenoten. Hier vinden ook online lessen plaats, deel je bestanden en organiseer je videogesprekken voor je projectwerk.

Leeromgeving en eindbeoordeling: Brightspace

In Brightspace vind je alle studiematerialen, opdrachten en mededelingen. Hier staat ook de theoretische achtergrond die je nodig hebt voor je projecten.

Feedback, ontwikkeling en waarderingen: Portflow

Portflow is het systeem waarin je al je feedback en ontwikkeling bijhoudt middels een portfolio. Hier documenteer je je voortgang, ontvang je feedback van docenten en hou je bij welke leeruitkomsten je hebt aangetoond. Dit systeem geeft je volledig inzicht in je eigen ontwikkeling. Het Portflow portfolio leg je uiteindelijk voor aan de besliscommissie voor het eindoordeel over het semester.

5.2 Hoe en wanneer krijg je feedback?

Feedback is essentieel voor je ontwikkeling en je krijgt dit op verschillende momenten en van verschillende personen.

Wanneer krijg je feedback?
Gedurende elke sprint krijg je op verschillende momenten feedback. Dit noemen we datapunten. Deze kunnen bestaan uit:

  • Gesprekken tijdens coachingssessies
  • Beoordelingen van ingeleverd werk
  • Presentaties en demo’s
  • Peer feedback van medestudenten
  • Reflecties en zelfbeoordelingen

Van wie krijg je feedback?

  • Docenten: Zij geven je inhoudelijke feedback op je werk en je ontwikkeling
  • Medestudenten: Via peer feedback leer je van elkaar en krijg je andere perspectieven
  • Studentmentoren: Zij delen hun ervaringen en geven praktische tips
  • Jezelf: Door regelmatige zelfreflectie leer je jezelf beter kennen

In welke vorm krijg je feedback?
Feedback kan zowel mondeling als schriftelijk zijn, maar wordt altijd gedocumenteerd in Portflow. Dit zorgt ervoor dat je je ontwikkeling kunt volgen en terugkijken naar eerdere feedback.

Hoe ga je om met feedback?
Het belangrijkste is dat je actief met feedback aan de slag gaat. Feedback is bedoeld om je te helpen groeien. Tijdens de voortgangsevaluaties laat je zien hoe je de feedback hebt gebruikt voor je ontwikkeling. Dit is een belangrijk onderdeel van je beoordeling.

5.3 Hoe houd je je feedback bij in een portfolio?

In Portflow bouw je een portfolio op. Portflow is een portfolio-tool die je tijdens je hele studie kan gebruiken. Het is een plek waar je bewijzen van je werk kunt verzamelen, reflecteren op je ontwikkeling en feedback kunt ontvangen van docenten en anderen. Daarom vind je Portflow niet direct binnen een vak, maar op de DLO (de digitale leeromgeving van de Hogeschool van Amsterdam) homepage.

Bewijzen zijn de producten die je maakt tijdens je opleiding. Dit kunnen bijvoorbeeld verslagen, presentaties, video’s, foto’s, websites, apps, etc. zijn. Je bewijsstukken in Portflow ben je dus aan het verzamelen, ordenen en koppelen aan leeruitkomsten (goals).

Je Portflow portfolio bestaat voor een groot deel uit collections met bewijzen, maar om te leren en te groeien is feedback van anderen ook erg belangrijk en zelfs een vereiste voor je portfolio.

Om een besliscommissie jouw werk te kunnen laten beoordelen is het belangrijk dat je jouw portfolio goed voorbereidt en inlevert.


6 Hoe word je beoordeeld en hoe verdien je studiepunten?

6.1 Wat is programmatisch toetsen en hoe werkt het?

Programmatisch toetsen werkt anders dan je waarschijnlijk gewend bent van de middelbare school. In plaats van losse cijfers voor verschillende vakken, kijken we naar je ontwikkeling gedurende het hele semester.

Het verschil met traditioneel toetsen: Op de middelbare school kreeg je voor elk vak een cijfer en had je een vak gehaald of niet. Bij programmatisch toetsen verzamelen we gedurende het semester informatie over je ontwikkeling en krijg je aan het einde al dan niet je studiepunten voor het hele semester.

Hoe werkt het in de praktijk? Tijdens het werken aan je project lever je regelmatig iets in waar je feedback op krijgt - dit zijn de datapunten. Als iets dan nog niet goed is, heeft dat geen directe gevolgen voor je cijfer. Je krijgt immers feedback zodat je ermee aan de slag kunt en je kunt verbeteren.

Voortgangsevaluaties: Twee keer per semester heb je een voortgangsevaluatie. Daarin geven de docenten aan of je op de goede weg bent om de onderwijseenheid te behalen.

Het eindbesluit: Aan het eind van het semester bekijkt een besliscommissie van docenten je gehele portfolio in Portflow met feedback en waarderingen, plus een deel van je werk. Op basis daarvan nemen zij een besluit of je de studiepunten hebt gehaald en welk cijfer je krijgt.

Door alle feedback die je tijdens het semester krijgt en de voortgangsevaluaties, zal het besluit van de besliscommissie normaal gesproken geen verrassing zijn.

6.2 Wat zijn datapunten en hoe beïnvloeden ze je beoordeling?

Datapunten zijn alle momenten waarop je feedback krijgt en je ontwikkeling wordt vastgelegd. Ze geven een compleet beeld van je voortgang.

Voorbeelden van datapunten:

  • Kennistoetsen over theoretische onderwerpen
  • Sprint reviews waarin je je werk presenteert
  • Retrospectives waarin je reflecteert op je samenwerking
  • Geschreven onderzoeken en documentatie
  • Quizzes over specifieke technieken
  • Presentaties voor stakeholders
  • Peer feedback sessies

Hoe vaak worden datapunten verzameld? Per beroepstaak of professional skill zal dit meerdere keren per sprint gebeuren. Dit zorgt ervoor dat je regelmatig feedback krijgt en je ontwikkeling goed in beeld is. Per semester zijn er 5 tot 10 datapunten per leeruitkomst.

Hoe zwaar wegen verschillende datapunten? Sommige datapunten meten één leeruitkomst, sommige datapunten beslaan meerdere leeruitkomsten. Wat wel belangrijk is, is de ontwikkeling die je laat zien over meerdere datapunten heen. Deze ontwikkeling wordt beoordeeld tijdens de voortgangsevaluaties. Sommige datapunten meten een specifieke taak uit een leeruitkomst, andere meten een combinatie van (taken van) leeruitkomsten.

6.3 Hoe worden studiepunten toegekend en wie beslist daarover?

Wie neemt de beslissing? Een besliscommissie bestaande uit docenten uit jouw OUT en een externe docent (die niet betrokken is geweest bij je begeleiding) beslist over je studiepunten. Deze samenstelling zorgt voor objectieve besluitvorming.

Wanneer wordt dit besloten? Deze beslissing wordt per semester genomen, niet per sprint of per opdracht. Dit past bij de filosofie van programmatisch toetsen waarbij je ontwikkeling over een langere periode wordt bekeken.

Wat gebeurt er als je gedeeltelijk voldoet? Als je niet alle leeruitkomsten voldoende hebt aangetoond, maar wel duidelijke ontwikkeling laat zien, kun je deelnemen aan een reparatietraject. Dit geeft je de kans om alsnog aan te tonen dat je het gewenste niveau hebt bereikt.

Het doel van het hele beoordelingssysteem is om je optimaal te laten leren en ontwikkelen, met voldoende ondersteuning en feedback om succesvol te zijn.


7 Wat zijn de regels en procedures waar je rekening mee moet houden?

7.1 Wat gebeurt er als ik het verwachte niveau niet behaal?

(IN PROGRESS!)

7.2 Wat gebeurt er als ik mijn punten niet behaal?

Als de besliscommissie de beslissing heeft gemaakt wordt aan jou duidelijk gemaakt of je het semester hebt behaald, of je moet repareren of dat je het semester moet herkansen.

Semester behaald
Als je het semester hebt behaald ga je automatisch door naar het volgende semester. Als je de eerste 30 punten hebt behaald (Propedeuse HBO-ICT Algemeen) ga je automatisch door naar het volgende semester.

Repareren
Als de besliscommissie besluit dat je nog net niet genoeg hebt laten zien om je studiepunten te behalen, maar wel verwacht dat je in een korte reparatie je studiepunten kunt behalen ga je de weken na de besliscommissie aan de slag met reparatie. Tijdens het repareren werk je aan de leeruitkomsten die door de besliscommissie nog niet op niveau waren gewaardeerd. Aan het einde van de reparatieweken is er opnieuw een besliscommissie die naar je portfolio kijkt en een nieuwe beslissing maakt.

Herkansen
Als je volgens de beslisregels het semester moet herkansen volg je het gehele semester opnieuw. Je wordt in een klas geplaatst met studenten die dezelfde onderwijseenheid volgen. Je werkt aan dezelfde of een vergelijkbare opdracht.

7.3 Doorstroomadvies

Aan het einde van studiejaar 2025-2026 krijg je van de examencommissie een doorstroomadvies. Dit advies zegt of de opleiding je geschikt vindt om HBO-ICT te vervolgen.

Wat betekent het advies?

Positief advies: De opleiding vindt je geschikt om verder te studeren.

Negatief advies: De opleiding vindt je niet geschikt om de studie te vervolgen.

Het advies is niet bindend: je mag juridisch gezien doorgaan met studeren, ook bij een negatief advies. Maar bedenk wel; als de opleiding je niet geschikt vindt, wordt het succesvol vervolgen van je studie waarschijnlijk erg moeilijk.

Hoe wordt het advies bepaald?

Studiepunten Leeruitkomsten* Doorstroomadvies Toegang hoofdfase
60 - Positief Ja
30 Alle 3 op niveau Positief Nee, herkansen Propedeuse HBO-ICT [jouw leerroute]
30 Niet alle 3 op niveau Negatief Nee, herkansen Propedeuse HBO-ICT [jouw leerroute]
0 - Negatief Nee, herkansen Propedeuse HBO-ICT Algemeen

*Leeruitkomsten: de volgende 3 van de 4 leeruitkomsten uit Propedeuse HBO-ICT Algemeen moeten “op niveau” zijn: Software, Persoonlijk leiderschap, Doelgericht interacteren

Hulp nodig?

Neem contact op met je studentbegeleider, coach of het studentendecanaat. Zij adviseren de examencommissie en kunnen je helpen. Dit is vooral belangrijk bij bijzondere omstandigheden die je studievoortgang beïnvloeden.

Meer informatie: Hoofdstuk 5 van de Onderwijs- en examenregeling HBO-ICT.

7.4 Wat kun je doen bij bezwaar of onenigheid?

Bezwaarprocedure

Ondanks dat we er naar streven dat de eindbeoordeling van een onderwijseenheid geen verrassing is, kan het zo zijn dat je het niet eens bent met een beoordeling of dat je vragen hebt over je beoordeling. Om deze situatie op te lossen werken we met de volgende stappen:

1. Bespreken:

Het is altijd belangrijk om met je coach en de betrokken docent zelf in gesprek te gaan over je beoordeling. Soms is een beoordeling na een mondelinge toelichting duidelijker. Soms komt er bewijs aan het licht die eerder over het hoofd is gezien. In dit geval kan een docent besluiten om het oordeel te heroverwegen. Let op! Dit bewijs moet wel op de juiste plek en op tijd ingeleverd zijn. Nieuw werk of bewijs wordt niet meegenomen.

2. Bezwaar:

Als je er met de docenten in onderling overleg niet uit komt, is het mogelijk om bezwaar in te dienen via de product owner en coordinator. Dit bezwaar stuur je binnen een 5 werkdagen na de beoordeling per e-mail aan r.van.swieten@hva.nl. In deze mail geef je duidelijk aan dat je het oneens bent met de beoordeling en onderbouw je dit met feitelijke argumenten. De product owner beslist of het bezwaar gegrond is op basis van argumenten over de procedure. In het geval van een gegrond bezwaar kan besloten worden dat een second opinion nodig is. De escalatiecommissie wikkelt de second opinion binnen 1 week na het besluit dat het bezwaar gegrond is af.

Bezwaren kunnen alleen gegrond verklaard worden op basis van argumenten over de toetsprocedure. Inhoudelijk hebben meerdere examinatoren meebeoordeeld. In het geval van bijzondere (persoonlijke) omstandigheden, kun je je wenden tot je studiebegeleider en de studentendecaan. In overleg met de decaan kun je bij bijzondere omstandigheden een verzoek bij de examencommissie indienen voor aanvullende acties, passend bij je omstandigheden.

Klacht indienen

Nog steeds oneens met je beoordeling? Dan kun je melding maken van een beroep of klacht via het loket Beroep, Bezwaar en Klacht (BBK) zodra je eindcijfer in SIS geregistreerd is. Je kunt de link in dit document gebruiken, of onderaan de e-mail over je resultaat in SIS. Naar aanleiding van je melding zal de examencommissie je beroep of klacht afhandelen.

https://www.hva.nl/studeren/studiekeuze/naast-je-opleiding/juridische-zaken/loket-beroep-bezwaar-en-klacht

7.5 AI-gebruik in je studie: Richtlijnen

Fraude en AI-gebruik

Het kopiëren van andermans materiaal zonder bronvermelding is onhandig, respectloos en vooral verboden. Dit geldt ook voor AI-gegenereerde content. Het gebruik van AI-tooling is niet verboden, maar je moet het wel altijd vermelden, mondeling en schriftelijk. Bij een vermoeden van plagiaat is een docent verplicht om dit te melden bij de Examencommissie. De docent geeft het daarop uit handen en de Examencommissie start daarop een onderzoek.

Hoe verwachten we dat je transparant bent over het gebruik van AI:

  • Je zorgt voor correcte bronvermeldingen volgens APA-norm. Citeer AI-tools als: (ChatGPT, 2024) en vermeld in je referentielijst: “OpenAI. (2024). ChatGPT (GPT-4) [Grote taalmodel]. https://chat.openai.com
  • Je laat zien hoe je AI-tools hebt gebruikt; wat stopte je erin, wat kreeg je eruit, wat heb je daarmee gedaan?
  • Je zet AI-tools in als leerhulpmiddel om je begrip te verdiepen, niet als middel om een eindresultaat mee te maken
  • Je mag AI-tools niet inzetten als vervanging om de eigen deskundigheid te ontwikkelen. Je moet zelfstandig en op eigen kracht leren en resultaten produceren

Versie 21 augustus 2025
Hogeschool van Amsterdam | HBO-ICT
Creating Tomorrow