Track 1 - Toetsopdracht - BSA Monitor¶
Codelab¶
Beschrijving¶
Tijdens de Programming Codelabs heb je al eens gewerkt aan een BSA Monitor.
In deze nieuwe versie ga je werken met classes en objecten. Daarmee kunnen we de applicatie korter, efficiënter en gemakkelijk uitbreiden met nieuwe vakken.
- Maak een class
Vakvolgens het onderstaande klassendiagram. - Maak een instantie van
Vak. - Vraag de gebruiker om een cijfer en sla deze op in de instantie.
- Toon de informatie uit de instantie.
Hieronder een voorbeeld van input/output van deze applicatie. Input die de gebruiker invoert is onderstreept.
Voorbeeld 1¶
Voer behaalde cijfer voor Fasten your Seatbelts in: 5.5
Vak/Project: Fasten your Seatbelts Cijfer: 5.5 Punten: 12
Voorbeeld 2¶
Voer behaalde cijfer voor Fasten your Seatbelts in: 5.4
Vak/Project: Fasten your Seatbelts Cijfer: 5.4 Punten: 0
Klassendiagram¶
classDiagram
class Vak {
naam: string
punten: number
cijfer: number
constructor(naam: string, punten: number)
getNaam() string
getPunten() number
getCijfer() number
setCijfer(cijfer: number) void
gehaaldePunten() number
}
Stappenplan¶
-
Maak een nieuwe class genaamd
Vak.- Deze class heeft de volgende attributen:
naam,punten,cijfer. Tip: dit zijn de attributen die straks bij 1 object horen, dus het zijn geen arrays! - Maak een constructor
Vak(naam: string, punten: number)die de nieuwe naam en de nieuwe punten van het vak kopieert in de attributen. - Maak een methode
getNaam(): stringdie de naam van het vak teruggeeft. - Maak een methode
getPunten(): numberdie de punten van het vak teruggeeft. - Maak een methode
getCijfer(): numberdie het cijfer van het vak teruggeeft. - Maak een methode
setCijfer(cijfer: number): voiddie het nieuwe cijfer van het vak kopieert in het attribuut. - Maak een methode
gehaaldePunten(): numberdie controleert of een vak is gehaald (dat wil zeggen: het cijfer is een voldoende) en die het behaalde aantal punten teruggeeft.
- Deze class heeft de volgende attributen:
-
Test of dit alles werkt in de
index.ts.- Maak een object van type
Vakaan door de constructor aan te roepen:const fys: Vak = new Vak("Fasten your Seatbelts", 12); - Vraag de gebruiker om een cijfer voor dit vak en lees dit cijfer in.
- Sla dit cijfer op bij het vak. Gebruik hiervoor de methode
setCijfer()van het object fys. - Druk de volgende informatie van het vak af: naam, cijfer, gehaalde punten. Gebruik hiervoor de methoden
getNaam(),getCijfer()engehaaldePunten()van het object fys. - Kijk of het aantal behaalde punten klopt als je een voldoende of een onvoldoende invoert.
- Maak een object van type
Richtlijnen bij coderen¶
- Zorg dat je naam en het doel van het programma bovenin staan.
- Gebruik de juiste inspringing (indentation) bij de lay-out.
- Let op juist gebruik hoofdletters en kleine letters.
- Gebruik goede namen.
- Voeg waar nodig commentaar toe dat inzicht geeft in je code.