Track 2 - Toetsopdracht - Verkoopprijs¶
Codelab¶
Voer het volgende commando uit in je startproject:
Beschrijving¶
Schrijf een applicatie die de verkoopprijs berekent van een product. De verkoopprijs wordt berekend op basis van de inkoopprijs van een product en de winstmarge.
Hieronder een voorbeeld van input/output van deze applicatie. Input die de gebruiker invoert is onderstreept.
Inkoopprijs: 70.80
Winstmarge (in %): 15
Verkoopprijs exclusief BTW: 81.41999999999999
Verkoopprijs inclusief 6% BTW: 86.30519999999999
Verkoopprijs inclusief 21% BTW: 98.51819999999998
Stappenplan¶
- Importeer de
scanner
uit@hboictcloud/scanner
voor het krijgen van invoer van de gebruiker. - Maak variabelen aan van het type
number
voor het opslaan van de inkoopprijs, de winstmarge en de verkoopprijs en lees deze in vanaf de console.- Tip! Inkoopprijs en verkoopprijs zijn kommagetallen, winstmarge is een geheel getal.
- Bedenk eerst de formule voor het berekenen van de verkoopprijs exclusief BTW en programmeer deze.
- Tip! Definieer constanten (BTW_HOOG en BTW_LAAG) voor het vastleggen van de BTW-percentages.
- Test eerst of je verkoopprijs exclusief BTW klopt, voordat je verder gaat met het berekenen van de verkoopprijs inclusief BTW.
- Bereken de verkoopprijs inclusief BTW voor beide BTW-percentages (6% en 21%).
- Geef de verkoopprijs exclusief BTW en inclusief beide BTW-percentages als output weer op de console en controleer of je berekening klopt.
Hints¶
- Vergeet niet de invoer van kommagetallen in Amerikaanse notatie te doen! Gebruik een punt (.) in plaats van een komma (,).
Opmerkingen¶
- In andere programmeertalen kan er een probleem zijn met Unintended Integer Division. Dit betekent dat wanneer twee gehele getallen (ook wel integers genoemd) door elkaar worden gedeeld, het resultaat ook een geheel getal is. Bijvoorbeeld, 1 gedeeld door 2 geeft niet 0.5, maar 0! Dit probleem is niet van toepassing in TypeScript, maar het is goed om hiervan bewust te zijn in andere talen.
Richtlijnen bij coderen¶
- Zorg dat je naam en het doel van het programma bovenin staan.
- Gebruik de juiste inspringing (indentation) bij de lay-out.
- Let op juist gebruik hoofdletters en kleine letters.
- Gebruik goede namen.
- Voeg waar nodig commentaar toe dat inzicht geeft in je code.