Track 3 - Oefenopdracht - Money Exchange¶
Codelab¶
Voer het volgende commando uit in je startproject:
Beschrijving¶
Schrijf een programma dat uitrekent hoeveel euro’s een klant krijgt voor zijn buitenlandse valuta. In het programma kunnen de volgende valuta worden omgewisseld met de gegeven wisselkoersen:
- Amerikaanse dollar (USD): 1 USD = 0.92 EUR
- Britse pond (GBP): 1 GBP = 1.18 EUR
- Japanse yen (JPY): 1 JPY = 0.0059 EUR
Alleen briefjes (en daarmee afgeronde bedragen) kunnen worden omgewisseld.
Voor het wisselen moet de klant transactiekosten betalen. Deze bedragen 1,5%, met een minimum van 2 euro per transactie en een maximum van 15 euro per transactie.
Hieronder een voorbeeld van input/output van de applicatie. Input die de gebruiker invoert is onderstreept.
Valuta (1 = USD, 2 = GBP, 3 = JPY): 3
In te wisselen bedrag (alleen gehele getallen): 12000
Voor 12000 JPY krijgt u 70.80 EUR.
De transactiekosten bedragen 2.00 EUR.
U ontvangt 68.80 EUR.
Stappenplan¶
- Vraag de gebruiker om de valuta te kiezen en lees deze in.
- Vraag de gebruiker om het bedrag in te wisselen en lees dit in.
- Bepaal op basis van de gekozen valuta de juiste wisselkoers en reken het bedrag om naar euro’s.
- Tip! Gebruik constanten om de wisselkoersen op te slaan.
- Rond het bedrag in euro’s af op 2 decimalen.
- Bereken de transactiekosten en pas deze toe op het omgewisselde bedrag.
- Tip! De transactiekosten bedragen 1,5% met een minimum van 2 euro en een maximum van 15 euro per transactie.
- Print de omgewisselde bedragen en de transactiekosten naar de console.
Opmerkingen¶
- Rond kommagetallen af zoals bij bedragen gebruikelijk is: op 2 cijfers achter de komma.
Richtlijnen bij coderen¶
- Zorg dat je naam en het doel van het programma bovenin staan.
- Gebruik de juiste inspringing (indentation) bij de lay-out.
- Let op juist gebruik hoofdletters en kleine letters.
- Gebruik goede namen.
- Voeg waar nodig commentaar toe dat inzicht geeft in je code.