Track 4 - Toetsopdracht - Dobbelsteen¶
Codelab¶
Beschrijving¶
Schrijf een applicatie die herhaaldelijk een dobbelsteen gooit totdat zes wordt gegooid. Na iedere worp moet de waarde afgedrukt worden als een “ASCII tekening” (zie voorbeeld). Bij de start van de applicatie moet de gebruiker gevraagd worden welk karakter gebruikt moet worden als oog van de dobbelsteen in de ASCII tekening.
- Lees één karakter voor de ogen.
- Genereer een willekeurige worp (1–6) en toon een dobbelsteen met dat karakter.
- Herhaal tot de worp 6 is, na het tonen van de 6 stopt het programma.
Hieronder een voorbeeld van input/output van deze applicatie na de wijzigingen. Input die de gebruiker invoert is onderstreept.
In het eerste voorbeeld wordt achtereenvolgens 2 en 6 gegooid.
Welk karakter moet ik gebruiken voor het oog: *
*
*
* *
* *
* *
In het tweede voorbeeld wordt achtereenvolgens 5, 5, 3 en 6 gegooid.
Welk karakter moet ik gebruiken voor het oog: #
# #
#
# #
# #
#
# #
#
#
#
# #
# #
# #
Stappenplan¶
- Lees een karakter dat gebruikt moet worden voor de ogen van de dobbelsteen.
- Tip! Gebruik
promptString()
en pak de eerste index met[0]
.
- Tip! Gebruik
- Genereer een willekeurig getal en print dat getal visueel als dobbelsteen met het eerder ingevoerde karakter.
- Tip! Gebruik
Math.random()
in combinatie metMath.floor()
.
- Tip! Gebruik
- Blijf dit herhalen tot er 6 gegooid wordt, na het printen van de dobbelsteen stopt de applicatie.
Richtlijnen bij coderen¶
- Zorg dat je naam en het doel van het programma bovenin staan.
- Gebruik de juiste inspringing (indentation) bij de lay-out.
- Let op juist gebruik hoofdletters en kleine letters.
- Gebruik goede namen.
- Voeg waar nodig commentaar toe dat inzicht geeft in je code.