Skip to content

Track 4 - Oefenopdracht - Money Exchange: Vervolg

Codelab

npx @hboictcloud/codelab-cli new programming/4-money-exchange-vervolg

Beschrijving

Deze opdracht is een vervolg op de Money Exchange-oefenopdracht uit Track 3. Maak een kopie van de code van deze oefenopdracht en maak de volgende aanpassingen:

  1. Voeg de mogelijkheid toe om meerdere berekeningen achter elkaar uit te voeren, totdat de gebruiker 0 invoert als valutakeuze.
  2. Zorg dat het programma bij een ongeldige keuze de melding “Ongeldige keuze” toont en opnieuw om invoer vraagt.
  3. Toon alle bedragen (waarde in euro, transactiekosten en uitbetaling) netjes met twee decimalen.

Hieronder een voorbeeld van input/output van deze applicatie na de wijzigingen. Input die de gebruiker invoert is onderstreept.

Valuta (1 = USD, 2 = GBP, 3 = JPY, 0 = stop): 4
Ongeldige keuze
Valuta (1 = USD, 2 = GBP, 3 = JPY, 0 = stop): 2
In te wisselen bedrag (alleen hele getallen): 150

In te wisselen bedrag: 150.00 GBP
Waarde: 177.00 EUR
Transactiekosten: 2.65 EUR
Uit te betalen: 174.34 EUR

Valuta (1 = USD, 2 = GBP, 3 = JPY, 0 = stop): 3
In te wisselen bedrag (alleen hele getallen): 20000

In te wisselen bedrag: 20000.00 JPY
Waarde: 118.00 EUR
Transactiekosten: 2.00 EUR
Uit te betalen: 116.00 EUR

Valuta (1 = USD, 2 = GBP, 3 = JPY, 0 = stop): 0

Stappenplan

  1. Maak een kopie van je code van de Money Exchange-oefenopdracht uit Track 3 en open deze voor bewerking.
  2. Wijzig je programma zodanig dat de gebruiker meerdere keren achtereen valuta en bedrag kan invullen en daarmee het bedrag in euro’s en de transactiekosten kan berekenen. Wanneer een 0 wordt ingegeven als valuta, stopt het programma.
  3. Wanneer een gebruiker een ongeldig getal als valuta opgeeft, moet het programma net zolang een foutmelding geven en opnieuw om de valuta vragen, totdat een geldige keuze wordt ingevoerd.
  4. Toon het ingevoerde bedrag, de waarde in euro’s, de transactiekosten en het uit te betalen bedrag. Gebruik hierbij steeds twee cijfers achter de komma.

Richtlijnen bij coderen

  • Zorg dat je naam en het doel van het programma bovenin staan.
  • Gebruik de juiste inspringing (indentation) bij de lay-out.
  • Let op juist gebruik hoofdletters en kleine letters.
  • Gebruik goede namen.
  • Voeg waar nodig commentaar toe dat inzicht geeft in je code.