Skip to content

Track 4 - Oefentoets - Plof-spel

Codelab

npx @hboictcloud/codelab-cli new programming/4-plofspel

Beschrijving

Op de lagere school wordt door kinderen het Plof-spel gespeeld. Eén van de kinderen noemt een getal tussen 2 en 9. Dit getal heet het plofgetal. De kinderen tellen dan om de beurt hardop van 1 tot en met 100. Wanneer een getal deelbaar is door het plofgetal moet het kind “plof” zeggen in plaats van het getal te noemen. Zo niet, dan verliest dit kind het spel.

Schrijf een applicatie die het Plof-spel implementeert.

  1. Vraag de gebruiker om een plofgetal tussen 2 en 9.
  2. Vraag de gebruiker om een maximum.
  3. Tel van 1 tot en met dit maximum en “plof” waar nodig.

Hieronder een aantal voorbeelden van input/output van deze applicatie. Input die de gebruiker invoert is onderstreept.

Voorbeeld #1


Wat is het plofgetal (2..9)? 3
Tot en met welk getal moet ik tellen? 19
1 2 plof 4 5 plof 7 8 plof 10 11 plof 13 14 plof 16 17 plof 19

Voorbeeld #2


Wat is het plofgetal (2..9)? 4
Tot en met welk getal moet ik tellen? 13
1 2 3 plof 5 6 7 plof 9 10 11 plof 13

Voorbeeld #3


Wat is het plofgetal (2..9)? 1
    Onjuist plofgetal!
Wat is het plofgetal (2..9)? 10
    Onjuist plofgetal!
Wat is het plofgetal (2..9)? 5
Tot en met welk getal moet ik tellen? 1
    Onjuist maximum getal!
Tot en met welk getal moet ik tellen? 4
    Onjuist maximum getal!
Tot en met welk getal moet ik tellen? 5
1 2 3 4 plof

Stappenplan

  1. Vraag de gebruiker om een plofgetal tussen 2 en 9.
    • Tip! Gebruik hiervoor de scanner uit @hboictcloud/scanner.
  2. Controleer de invoer op geldigheid en blijf indien nodig herhaaldelijk om een plofgetal vragen. De plofgetallen 2 en 9 zijn ook geldig.
    • Tip! Besteed je tijd goed en doe dit pas als je de overige stappen hebt afgerond!
  3. Vraag de gebruiker tot en met welk getal er geteld moet worden. Dit getal mag niet lager zijn dan het plofgetal.
  4. Controleer de invoer op geldigheid en blijf indien nodig herhaaldelijk om een maximum getal vragen.
    • Tip! Besteed je tijd goed en doe dit pas als je de overige stappen hebt afgerond!
  5. Tel van 1 tot en met dit maximum getal en “plof” waar nodig.
    • Tip! Om te bepalen wanneer je moet ploffen kun je modulo (%) gebruiken.

Tips

Maak de gegeven output exact na, let daarbij onder andere op het volgende:

  • Getallen druk je af als cijfers (1, 2, 3), niet als woorden (een, twee, drie).
  • Een foutmelding voor de gebruiker is ingesprongen met 4 spaties
  • Bij het optellen dienen de getallen en woorden gescheiden te zijn met 1 spatie

Opmerkingen

Een aantal huishoudelijke mededelingen:

  • Als je tijdens de toets ergens tegenaan loopt, vraag dan direct een docent om hulp!
  • Je hebt een Codelabs-repository nodig om deze toets te maken, als je deze nog niet hebt, volg dan de instructies hier.
  • Mocht je problemen ondervinden met het uitvoeren van commando’s, probeer dan “Bash” te gebruiken, deze kun je selecteren via v naast de + op Terminal-view in VSCode.
  • Vergeet niet npm install te doen nadat je het Codelab-commando bovenin hebt uitgevoerd.
  • Je kunt je code testen door in de terminal npm run dev te gebruiken.
  • Je kunt je code automatisch laten testen door in de terminal npm run test te gebruiken.

Als je klaar bent:

  • Commit en push je de code naar je Codelabs-repository
  • Maak een permalink naar deze commit op Gitlab
  • Voeg de permalink toe als bewijs aan Portflow onder de Leeruitkomst Software. Gebruik hiervoor het bewijstype “vrije tekst” en de naam “Permalink oefentoets Plof-spel”.

Richtlijnen bij coderen

  • Zorg dat je naam en het doel van het programma bovenin staan.
  • Gebruik de juiste inspringing (indentation) bij de lay-out.
  • Let op juist gebruik hoofdletters en kleine letters.
  • Gebruik goede namen.
  • Voeg waar nodig commentaar toe dat inzicht geeft in je code.

Normering

Eerst wordt een cijfer bepaald. Daarna wordt als volgt een waardering gegeven op basis van het cijfer:

Cijfer Waardering
< 7 In Ontwikkeling
>= 7 Op Niveau

Het cijfer wordt als volgt bepaald:

  • Als het programma niet compileert heb je een 1.
  • Als het programma compileert, zal het cijfer worden bepaald door “onder de motorkap” te kijken en te letten op het ontwerp van het programma, inclusief het gebruik van de juiste datatypes en het voldoen aan richtlijnen bij coderen.

Dan zijn de maximaal te behalen punten per onderdeel:

Onderdeel Omschrijving Punten
1. Inlezen van het plofgetal, bestaande uit: 20 pt
- Juiste begeleidende tekst 5 pt
- Inlezen van het plofgetal met het juiste datatype 10 pt
- Test op foutieve invoer en blijft indien nodig herhaaldelijk om nieuwe invoer vragen 5 pt
3. Inlezen van het maximum, bestaande uit: 15 pt
- Juiste begeleidende tekst 5 pt
- Inlezen van het maximum met het juiste datatype 5 pt
- Test op foutieve invoer en blijft indien nodig herhaaldelijk om nieuwe invoer vragen 5 pt
4. Getallen van 1 tot en met het maximum afdrukken met “plof” waar nodig, bestaande uit: 55 pt
- Getallen afdrukken 20 pt
- De juiste getallen vervangen door het woord “plof” 25 pt
- Uitvoer op één regel tonen 10 pt
- Voldoen aan de codeerrichtlijnen 10 pt

Cijfer: aantal behaalde punten / 10.