Track 4 - Oefenopdracht - Tafels¶
Codelab¶
Voer het volgende commando uit in je startproject:
Beschrijving¶
Schrijf een programma dat de tafels van vermenigvuldiging print op basis van de invoer van de gebruiker. Het programma moet de volgende functionaliteiten bevatten:
- Print de tafel van een door de gebruiker op te geven geheel getal.
- Print de tafel in rijen van 5 getallen, in totaal 10 getallen.
- Laat de gebruiker aangeven hoeveel getallen er geprint moeten worden.
- Laat de gebruiker meerdere tafels achter elkaar printen, en stopt pas wanneer voor de tafel van 0 wordt gekozen.
Hieronder een voorbeeld van input/output van deze applicatie. Input die de gebruiker invoert is onderstreept.
Welke tafel wilt u printen (0=stoppen)? 12
Hoeveel getallen wilt u printen? 18
De tafel van 12:
12 24 36 48 60
72 84 96 108 120
132 144 156 168 180
192 204 216
Welke tafel wilt u printen (0=stoppen)? 3
Hoeveel getallen wilt u printen? 10
De tafel van 3:
3 6 9 12 15
18 21 24 27 30
Welke tafel wilt u printen (0=stoppen)? 7
Hoeveel getallen wilt u printen? 4
De tafel van 7:
7 14 21 28
Welke tafel wilt u printen (0=stoppen)? 0
Stappenplan¶
- Vraag de gebruiker om de tafel die geprint moet worden en lees deze in.
- Tip! Gebruik
padStart(6, " ")
voor de uitlijning.
- Tip! Gebruik
- Print de tafel van het opgegeven getal in één rij.
- Tip! Gebruik een loop waarbij het aantal herhalingen al aan het begin bekend is.
- Pas het programma aan zodat er 5 getallen op een rij worden getoond, in totaal 10 getallen.
- Tip! Gebruik de modulo operator (
%
) om te bepalen wanneer er 5 getallen op een rij zijn geprint.
- Tip! Gebruik de modulo operator (
- Breid het programma uit zodat de gebruiker kan aangeven hoeveel getallen er geprint moeten worden.
- Breid het programma verder uit zodat de gebruiker meerdere tafels achter elkaar kan printen. Het programma stopt pas wanneer voor de tafel van 0 wordt gekozen.
- Tip! Gebruik nested loops om deze functionaliteit te implementeren.
Richtlijnen bij coderen¶
- Zorg dat je naam en het doel van het programma bovenin staan.
- Gebruik de juiste inspringing (indentation) bij de lay-out.
- Let op juist gebruik hoofdletters en kleine letters.
- Gebruik goede namen.
- Voeg waar nodig commentaar toe dat inzicht geeft in je code.