Skip to content

Track 4 - Oefenopdracht - Tafels

Codelab

Voer het volgende commando uit in je startproject:

npx @hboictcloud/codelab-cli new programming/4-tafels

Beschrijving

Schrijf een programma dat de tafels van vermenigvuldiging print op basis van de invoer van de gebruiker. Het programma moet de volgende functionaliteiten bevatten:

  1. Print de tafel van een door de gebruiker op te geven geheel getal.
  2. Print de tafel in rijen van 5 getallen, in totaal 10 getallen.
  3. Laat de gebruiker aangeven hoeveel getallen er geprint moeten worden.
  4. Laat de gebruiker meerdere tafels achter elkaar printen, en stopt pas wanneer voor de tafel van 0 wordt gekozen.

Hieronder een voorbeeld van input/output van deze applicatie. Input die de gebruiker invoert is onderstreept.

Welke tafel wilt u printen (0=stoppen)? 12
Hoeveel getallen wilt u printen? 18

De tafel van 12:
    12    24    36    48    60
    72    84    96   108   120
   132   144   156   168   180
   192   204   216

Welke tafel wilt u printen (0=stoppen)? 3
Hoeveel getallen wilt u printen? 10

De tafel van 3:
     3     6     9    12    15
    18    21    24    27    30

Welke tafel wilt u printen (0=stoppen)? 7
Hoeveel getallen wilt u printen? 4

De tafel van 7:
     7    14    21    28

Welke tafel wilt u printen (0=stoppen)? 0

Stappenplan

  1. Vraag de gebruiker om de tafel die geprint moet worden en lees deze in.
    • Tip! Gebruik padStart(6, " ") voor de uitlijning.
  2. Print de tafel van het opgegeven getal in één rij.
    • Tip! Gebruik een loop waarbij het aantal herhalingen al aan het begin bekend is.
  3. Pas het programma aan zodat er 5 getallen op een rij worden getoond, in totaal 10 getallen.
    • Tip! Gebruik de modulo operator (%) om te bepalen wanneer er 5 getallen op een rij zijn geprint.
  4. Breid het programma uit zodat de gebruiker kan aangeven hoeveel getallen er geprint moeten worden.
  5. Breid het programma verder uit zodat de gebruiker meerdere tafels achter elkaar kan printen. Het programma stopt pas wanneer voor de tafel van 0 wordt gekozen.
    • Tip! Gebruik nested loops om deze functionaliteit te implementeren.

Richtlijnen bij coderen

  • Zorg dat je naam en het doel van het programma bovenin staan.
  • Gebruik de juiste inspringing (indentation) bij de lay-out.
  • Let op juist gebruik hoofdletters en kleine letters.
  • Gebruik goede namen.
  • Voeg waar nodig commentaar toe dat inzicht geeft in je code.