Skip to content

User Stories

In tegenstelling tot de projecten in het vorige semester, waar de stories vrijwel allemaal al aanwezig waren, ga je nu samen met je team heel veel stories zelf schrijven en toevoegen aan jullie Product Backlog.

Ieder teamlid gaat werken aan twee eigen Epics, waaronder zich kleinere user stories bevinden.

Epics

De term Epic is waarschijnlijk nieuw voor je. Sommige user stories zullen dusdanig groot zijn, dat je er bij wijze van een hele sprint mee bezig kan zijn. Vanuit de Scrum-gedachte is dat onwenselijk, want dan kan je de voortgang niet meten. Een Epic beschrijft welke user stories gerelateerd zijn en bij elkaar horen en wat de algemene verwachting is. De user stories onder een Epic zijn kleiner en specifieker. Pas als alle user stories onder een Epic zijn afgerond, is de Epic zelf ook afgerond. Op de Product Backlog van de project repository staat een voorbeeld van zo’n kleinere user story, die je herkent aan het label ‘Epic::Room’. Hoe je user stories onder een Epic hangt kun je zien in de Epic ‘Game Design Document’ op de Product Backlog.

Epics en GitLab

In GitLab heb je op een issue de mogelijkheid een Epic toe te wijzen. Doe dit niet! Dit is een betaalde functionaliteit die de HvA niet heeft afgenomen. Gebruik in plaats daarvan het Epic-label.

Vervolgens koppel je de bijbehorende kleinere user stories onder “Linked items” door op “Add” drukken. Kies vervolgens “relates to” als optie en vul de URL/ID van de user story in. Maak dus geen “Child items” van je user stories!

Een groot deel van de user stories gaan jullie dus zelf schrijven en aan de Product Backlog toevoegen. Ook gaan jullie zelf taken en acceptatiecriteria aan de user stories toevoegen. Houd voor de formulering van de user stories onderstaand format aan.

Wat is een user story ook al weer? Op scrumguide.nl vind je de volgende definitie:

“Een User Story is een korte beschrijving (Story) van wat een gebruiker (User) wil. User Stories worden gebruikt bij het ontwikkelen van producten of software binnen Agile raamwerken, waaronder Scrum. Een User Story bestaat uit enkele zinnen waarin staat wat de gebruiker van het product moet / wil doen. Een User Story is eigenlijk weinig gedetailleerd en zou moeten kunnen passen op een post-it. Via de User Story heeft de gebruiker invloed op het ontwikkelen van een systeem of product en uiteindelijk de functionaliteit ervan.”

Een user story noteer je volgens een vast format:

Als … (soort gebruiker) wil ik … (feature/actie), zodat … (doel/voordeel).

Een voorbeeld van een user story:

“Als gamer wil ik met mijn ruimteschip kunnen schieten als ik op de spatiebalk druk, zodat ik vijandige aliens kan uitschakelen.”