Context¶
In blok 3 ga je geen gewone applicatie maken, maar een game die je kunt spelen vanuit een webbrowser. Dit doe je met een team van 4 tot 5 studenten.
Opdrachtgever¶
Bert Rongil, de CEO van Game Studio LucaStars, wil een text-based adventure maken. Bij een text based adventure game volgt de speler een verhaallijn en vindt er interactie met het spel plaats via tekst. Het oplossen van puzzels of problemen tijdens het spel brengt de speler steeds een stapje verder.
Om ideeën op te doen heeft Game Studio LucaStars een wedstrijd uitgeschreven. Wie het meest aansprekende idee oplevert voor een game verdient eeuwige roem en krijgt in de definitieve versie van het spel een karakter die naar hen wordt gemodelleerd.
Het is de bedoeling dat je met je team in een tijdsbestek van 8 weken een Proof of Concept oplevert voor een text based adventure game. Aan het einde van iedere sprint lever je met je team een werkend deelproduct van de game op en presenteer je deze aan de Product Owner (Chuck Le) en de CTO (Marley Elaine) van Game Studio LucaStars.
Organogram opdrachtgever¶
Om een goed beeld te krijgen van de opdrachtgever waar je voor werkt vind je hieronder het organogram van hun organisatie.
flowchart TD
A[Board of Directors] --- B[CEO: Bert Rongil]
B --- D[Creative Director: Guy Brush]
B --- E[Operations Director]
B --- F[Marketing & Public Relations]
D --- G[Game Design Director: Mel Ee]
E --- H[Production Coordinator]
E --- I[Quality Assuarance]
F --- J[Sales Director]
F --- K[Community Manager]
G --- L[Product Owner: Chuck Le]
G --- M[CTO: Marley Elaine]
De basis van het spel¶
Een text based adventure is een game-vorm waarbij je als speler een opdracht krijgt die je op basis van kleine puzzels probeert op te lossen. De user interface is op basis van tekst, vandaar text based adventure.
Het spel dat je gaat bouwen bestaat in de basis uit een aantal ruimtes die met elkaar verbonden zijn. Er is dus minimaal een startruimte, twee tussenliggende ruimtes en een eindruimte. Voorbeelden van ruimtes kunnen zijn: een kamer, een grot, een bos, etc. Iedere ruimte bevat objecten (bijvoorbeeld een kast), items (gebruiksvoorwerpen zoals een tang, nietmachine, etc.) en karakters waarmee je als speler interacties aan kunt gaan. Een interactie kan leiden tot informatie of een item waarmee je een deel van de puzzel op kunt lossen. Als speler ga je zo van ruimte naar ruimte, om uiteindelijk in de laatste ruimte de opdracht die je hebt gekregen te voltooien. Let op: je kunt alleen naar een andere ruimte onder bepaalde voorwaarden.
De verhaallijn voor het spel gaan jullie zelf verzinnen, evenals de ruimtes, objecten, items en karakters.