Verhaallijn¶
Om jou en je team op weg te helpen bij het bedenken van een game, heeft het game design team van LucaStars een verhaallijn voor je beschikbaar gesteld. Je bent echter vrij een compleet eigen verhaal te verzinnen!
Er was eens…¶
Je wordt wakker aan de rand van een meer. Je hebt geen idee wie je bent, waar je bent of hoe je daar bent gekomen. Je kleren zijn lichtelijk vervuild, maar van hoge kwaliteit.
In de verte zie je een groot kasteel bovenaan een berg. Instinctief besluit je dat je daarheen moet, maar daarvoor moet je je eerst door een dicht begroeid bos zien te bewegen.
Je houdt je blik op het kasteel in de verte, maar deze lijkt nooit dichterbij te komen. Loop je rondjes? Je weet het niet, maar dat je niet vooruit komt is duidelijk.
Na de zoveelste keer dezelfde rotspartij voorbij te lopen, besluit je deze wat beter te bestuderen en vind je tot je verbazing een onbekend symbool dat in de stenen gekerfd staat.
Je beweegt met je vingers over het symbool en voelt diep van binnen een reactie die je niet kunt verklaren. Het symbool begint te gloeien en verschrikt spring je naar achter. Je ziet een flits en hoort het oorverdovende geluid van bliksem die inslaat. Je bent in complete verwarring.
Langzaam kom je weer bij zinnen. Recht voor je zweeft er nu een gat in de lucht. Met enige nieuwsgierigheid tuur je in het gat en zie je de loopbrug van het kasteel uit de verte. Is het een portaal?
Omdat je geen zin hebt om nog meer rondjes te lopen, waag je de gok en steek je je arm in het portaal. Het voelt vreemd, maar ook vertrouwd. Je trekt je arm terug, alle vingers zitten nog aan je hand. Je slaakt een diepe zucht, en stapt het portaal binnen.
Je ziet weer een flits, bent even verblind, en terwijl je ogen proberen te wennen aan je omgeving voel je de zon op je gezicht. Je staat op de loopbrug van het kasteel. Je draait je om, maar er is geen teken meer te bekennen van het portaal. Ben je zojuist geteleporteerd?
Aan het eind van de loopbrug staan twee bewakers. Je loopt er heen, maar nog voor je de kans krijgt wat te zeggen spreekt één van de twee je aan:
- “Welkom terug jonkheer, wilde nacht achter de rug?”, zegt de bewaker met een grijns op zijn gezicht.
Je bent dus een jonkheer… Je reageert:
- “Ja, eh, wellicht iets té wild… Waar ben ik precies?”.
- “Haha, dan was het vast heel gezellig met de jonkvrouw.”, zegt de bewaker, en nog voor je kunt reageren op wat hij zei vervolgt hij: “Dit is slot Hoogezaal, u bent de zoon van heer Frederiks. De jonkvrouw waar u gisteren mee vertrok is de dochter van heer Westenbrink van het nabijgelegen slot Zoetaarde.”.
Er begint je langzaam wat te dagen. Het was half donker toen jullie met zijn tweeën het kasteel verlieten. Jullie namen een aangelijnd paard van de nabijgelegen paardenstal en reden het bos in richting het meer. Daar lagen jullie in het gras, te genieten van de sterren. Maar plots was daar een vreemd geluid…
Nog voor je de gedachte kan afmaken voel je een heftige steek in je hoofd en je zakt door je knieën. Je slaat je handen om je gezicht, “Ahhh!”, roep je. “Mijnheer!”, roept de bewaker bezorgd. Het wordt zwart voor je ogen, je hoort niet meer wat de bewaker allemaal aan je vraagt, en zakt weg.
Wordt vervolgd?¶
Het is duidelijk dat je met jonkvrouw Westenbrink naar het meer bent vertrokken, maar niet bent teruggekeerd.
- Wat is er precies bij het meer gebeurd?
- Waar is jonkvrouw Westenbrink nu?
- Wat was het vreemde symbool dat in de rotsten gekerfd stond?
- Waarom reageerde het symbool op jouw aanraking?
- Waar kwam het portaal vandaan, was dat het gevolg van het aanraken van het symbool, of iets anders?
Tip van de CEO¶
Het game design team vindt alle ontwikkelingen op het gebied van AI maar eng. Wat als ChatGPT hen straks overbodig maakt?
De CEO van LucaStars ziet dat uiteraard anders, waarom iemand dagen laten zwoegen op game design, als ChatGPT dit met een goede prompt in een paar tellen uitspuugt!
Zijn tip aan jou is dan ook, gooi dit verhaal en de vragen eens in ChatGPT. Wellicht doe je nog wat inspiratie op voor de verhaallijn, of welke rooms, characters en items je in je spel zou kunnen opnemen. Of gebruik ook eens wat andere AI tools, dan kan je zoiets krijgen als dit:
Maar niet aan het game design team vertellen hoor…