Sprint Planning¶
De Sprint Planning is een heel belangrijk moment aan het begin van een nieuwe sprint. Er dienen tijdens dit moment twee dingen te gebeuren:
- Je bepaalt als team het sprintdoel voor de komende sprint. Dit is één pakkende zin die beschrijft waar jullie als team naartoe werken.
- Je pakt één voor één de taken die bovenaan de Product Backlog staan en gaat door middel van Planning Poker bepalen hoeveel tijd en energie deze kosten. Dit herhaal je totdat de Sprint Planning naar het idee van het team “vol” is.
- Je kunt meetbaar maken wat “vol” is door te kijken naar hoeveel punten je gemiddeld per sprint verband (velocity). Dit is ook waarvoor de Burndown Chart handig is tijdens een sprint: je kan dan in de gaten houden of je als team wel op schema ligt qua verbranding van punten! Aan het eind van de sprint wil je immers 0 punten (openstaande taken) overhouden.
Het is daarom dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de Product Backlog altijd taken heeft die volledig klaar zijn om in te schatten, daar is de Backlog Grooming voor bedoeld. Anders gaat je Sprint Planning héél lang duren!
Planning Poker
Tijdens het vorige project hebben jullie ervaring opgedaan met Planning Poker. Pas dit nu direct toe vanaf de start van het project.
Planning Poker¶
Voor Planning Poker is het belangrijk dat je je aan een aantal regels houdt. Per taak doe je het volgende:
- Ieder teamlid bepaalt voor zichzelf hoeveel “punten” een taak zou moeten zijn
- Tegelijkertijd maakt iedereen zijn puntenaantal kenbaar
- Bij grote verschillen bespreek je waarom iemand dat vindt, je pakt dus niet “dan maar het gemiddelde”. Als de één 100 punten zegt, en de ander 13. Dan kan het betekenen dat degene van 100 wellicht te moeilijk denkt, of juist andersom dat degene van 13 er te makkelijk over denkt!