Functioneel ontwerp¶
Samen met je team ga je vaststellen wat de webshop moet kunnen doen (functionaliteiten) en hoe de website er uit moet gaan zien (user interface). Gezamenlijk vormt dit het functioneel ontwerp.
Dit alles doe je natuurlijk in overleg met de opdrachtgever, die wordt vertegenwoordigd door de Product Owner. Ieder team plant aan het begin van het project een gesprek met de Product Owner om de requirements en aanvullende eisen goed helder te krijgen. Gedurende het project is de Product Owner jullie eerste aanspreekpunt voor het op te leveren product. Stem bijvoorbeeld de Product Backlog en de Sprint Backlogs goed af met de Product Owner en praat hen regelmatig bij. Heel simpel gezegd: de Product Owner mag nooit verrast worden met betrekking tot het product dat jullie opleveren. Je doet wat er is afgesproken, of maakt dit tijdig bespreekbaar.
De drie belangrijkste stappen om tot een functioneel ontwerp te komen vind je hieronder.
Processen in kaart brengen¶
In deze stap bepaal je met je team welke processen er binnen de webshop zijn en leg je deze processen vast. We onderscheiden hierin de volgende deeltaken:
- Processen van de webshop identificeren.
- Processen uitwerken in BPMN.
- Afstemmen met stakeholders en feedback verwerken.
- Documenteren in de project repository.
BPMN¶
Elke teamlid maakt een BPMN-model van een proces uit jullie webshop. Voorbeelden van processen zijn:
- Klantenregistratie
- Product bestellen
- Product afrekenen (inclusief gebruik van kortingscodes)
- Product (digitaal) verzenden
- Klantenservice benaderen
- Optioneel: Werkproces tussen scrumteam en product owner
BPMN en en User Stories
Kies een proces waarvoor jullie team user stories aan het ontwikkelen is. Het in BPMN beschreven proces moet je gebruiken om je user stories correct op te stellen. Door het proces eerst visueel in kaart te brengen, krijg je beter inzicht in de stappen, betrokken actoren en beslispunten die in je user stories verwerkt moeten worden. Het is dus een belangrijke onderzoeksstap in het ontwikkelen van een user story.
Zorg ervoor dat je model alle betrokken actoren, swim lanes (zwembanen), activiteiten, beslispunten, gebeurtenissen en gegevensstromen correct weergeeft voor het gekozen proces.
Requirements, user stories en acceptatiecriteria¶
Als team stellen jullie de requirements op die vervolgens worden uitgewerkt in user stories.
- Bronnen raadplegen (andere webshops, literatuur).
- Interviews met stakeholder(s) en potentiële gebruikers.
- Requirements formuleren en vastleggen.
- Requirements prioriteren volgens MoSCoW.
- Acceptatiecriteria formuleren en vastleggen.
- Requirements omzetten naar user stories en op de Product Backlog van de project repository zetten.
- Gewichten toekennen aan de user stories door middel van Planning Poker.
- Afstemmen met stakeholders en feedback verwerken.
- Documenteren in de project repository.
User interface ontwerpen¶
De user interface wordt ontwerpen volgens het TMC-proces:
- Analyseren kleurenpalet van LucaStars logo.
- Gebruikersinteractie en stijl van bestaande webshops analyseren.
- Literatuur en/of andere bronnen over gebruikersinteractie raadplegen.
- Interviews afnemen met stakeholders en potentiële gebruikers.
- Wireframe, lo-fi, medium-fi en high-fi ontwerpen maken met Figma.
- CSS met huisstijl (o.a. kleurenpalet) van LucaStars.
- Afstemmen met stakeholders en feedback verwerken.
- Documenteren in de project repository.
Verwachtingen
We verwachten dat het functioneel ontwerp ondergebracht wordt in verschillende .md
-bestanden in de docs
-folder van het project. Ieder teamlid dient hier een evenredige bijdrage aan te leveren!