Opdracht omschrijving¶
Opdracht¶
Op de open dag willen we studiekiezers, jongeren die een studiekeuze moeten maken, laten zien wat studenten HBO-ICT al kunnen maken in het begin van hun opleiding. Studiekiezers lopen rond en kunnen bij verschillende stands een kijkje nemen.
Op de open dag kunnen studiekiezers bij verschillende stands een kijkje nemen. |
Om een goede indruk te krijgen van de opleiding is het niet genoeg om studiekiezers alleen maar te laten kijken. We willen ze ook iets laten doen. Daarom is de opdracht voor jullie:
Maak een product waarmee de studiekiezer een interactie kunnen aangaan met een zelfgemaakte game. Zorg ervoor dat ze deze interactie op verschillende manieren kunnen doen door gebruik te maken van verschillende sensoren. De bedoeling is dat de studiekiezer een indruk krijgt van de mogelijkheden van de leerroute technische informatica.
Omgeving¶
De open dagen vinden altijd plaats hier in het Wibauthuis, op de 5de en 6de verdieping. De muren worden open gezet en de grote tv-schermen worden ingezet om studenten kennis te laten maken met de opleiding. Zo doen we dat vooral door producten van studenten te laten zien.
In deze zelfde opstelling willen we ook jullie producten beschikbaar komen. Trek vooral de aandacht door het grote scherm te gebruiken voor het tonen van jullie game en laat de studiekiezers de game spelen met jullie zelfgemaakte hardware.
Studiekiezers moeten vooral een leuke ervaring opdoen in een niet al te lange tijd. Zorg er dus voor dat het spel makkelijk te begrijpen is en dat de studiekiezer snel kan beginnen met spelen. Zorg er daarnaast voor dat de studiekiezers hun naam kunnen achterlaten en dat de (high)score wordt opgeslagen in een database. De (high)scores kunnen op een webpagina worden bekeken.
Vereisten¶
Om het product te realiseren moeten jullie voldoen aan een aantal eisen.
Het product¶
- Jullie product moet makkelijk te bedienen zijn en te begrijpen zijn door studiekiezers zonder uitgebreide instructies te lezen.
- De medewerkers van de open dag moeten de game makkelijk kunnen klaarzetten en opstarten.
- Na het spelen van de game moeten highscores worden opgeslagen in een database.
- Tijdens het gebruik van het product moeten statistieken over het gebruik verzameld worden.
- De speler moet de highscores kunnen bekijken op een webpagina.
- De game
- Moet speelbaar zijn vanaf een webpagina.
- Door jullie zelf gemaakt zijn (het concept mag geïnspireerd zijn op een bestaande game).
- Om de game interactief te maken maken jullie gebruik van P5.js.
- Om de game te programmeren maken jullie gebruik van Javascript met object georiënteerde (OOP) technieken.
- Het embedded systeem
- De game wordt aangestuurd door een microcontroller (ESP32).
- De microcontroller communiceert met de game via een seriële verbinding of draadloos.
- De microcontroller heeft minstens 2 verschillende soorten input.
- Maak het product interessant door bijvoorbeeld geluid, licht of beweging toe te voegen.
Game Mechanics¶
Jullie volgen de leerroute Technische Informatica, niet Game Development, dus wij verwachten vooral niet dat jullie een ingewikkelde game maken. De focus ligt op een interessante interactie waar jullie met technische kennis een leuke ervaring kunnen creëren. Om dit te kunnen doen is het belangrijk om de game mechanics simpel te houden.
Tip: Simpele Game Mechanics
Om de game simpel te houden zullen de input mogelijkheden beperkt moeten zijn. Gebruik zo min mogelijk knoppen. Om je te helpen bij het bedenken van de game mechanics, hieronder een lijst met mogelijke game mechanics.
- Het drukken van een knop op een specifiek tijdstip.
- Het drukken van een knop op een specifiek tijdsinterval.
- Het drukken van een knop op een specifiek tijdsinterval, waarbij de interval steeds korter wordt.
- Het drukken van een knop op een specifiek tijdsinterval, waarbij de interval steeds langer wordt.
- Hoe verder je in het spel zit, hoe sneller je moet reageren.
- Het indrukken van de knop en loslaten op een specifiek tijdstip.
- Opladen; bijvoorbeeld krachtiger, harder, sneller, …
- Afvuren; bijvoorbeeld schieten, springen, …
- Het herhaaldelijk indrukken van een knop.
- Bijvoorbeeld om te rennen, springen, …
Gebruikersinteractie¶
In het eerste blok hebben we een eerste stap gezet in nadenken over de gebruiker, bij dit project gaat de gebruikersinteractie een belangrijkere rol spelen.
- Laat zien dat je de fasen van think-make-check meer dan eens hebt doorlopen
- Doe een stakeholder analyse om de verschillende gebruikers te identificeren
- Maak een mindmap van ieder van de gebruikers om hun behoeften en wensen in kaart te brengen
- Maak een storyboard van de game om te laten zien hoe de game gespeeld wordt
- Maak een paper prototype van de game en test deze vroegtijdig met de gebruikers om te zien of de game begrijpelijk is
- Test je game met gebruikers en laat zien dat je de feedback hebt verwerkt
Assets¶
Nogmaals, het is niet de bedoeling dat jullie een ingewikkelde game maken. Maak vooral gebruik van bestaande assets om de game simpel te houden. Hieronder een lijst met websites waar je assets kunt vinden.
Afbeeldingen¶
Sprites en tilesets¶
- Kenney
- OpenGameArt
- itch.io
- Gebruik emoji karakters als sprites