Skip to content

Draadloze communicatie met 433Mhz

Doel van de opdracht

In deze opdracht werk je samen met een medestudent om een ESP32C3-microcontroller te gebruiken voor het verzenden en ontvangen van berichten via een 433MHz-verbinding. Je zult niet alleen leren hoe deze technologie werkt, maar ook ontdekken hoe communicatieprotocollen en samenwerking een cruciale rol spelen in het succesvol overbrengen van informatie.

Geen LLM

Voor deze opdracht is het niet nodig een LLM zoals chatgpt te gebruiken.

Benodigdheden

  • ESP32C3 microcontroller.
  • Breadboard en jumper wires
  • 433MHz ontvanger (per groepje van 2)
  • 433MHz zender (wordt uitgedeeld bij succesvolle identificatie van het boek)
  • Voorbeeldcode voor een ontvanger en een zender
  • Laptop met programmeersoftware (Arduino IDE of PlatformIO)
  • De Radiohead library voor Arduino

Opdrachtstappen

Fase 1: Voorbereiding

  1. Opstelling bouwen: Sluit je ESP32 aan op de 433MHz ontvanger. Gebruik daarbij de informatie die je kan vinden op de knowledgebase.
  2. Code implementeren: Gebruik de voorbeeldcode om signalen te ontvangen en op het scherm van je seriële monitor weer te geven.
  3. Boek raden: De docent zal letter voor letter een boek uitzenden. Probeer met je duopartner te achterhalen welk boek het is.
  4. Antwoord indienen: Als je denkt het boek te weten, schrijf het op een briefje en lever het stilletjes in bij de docent.

Let op!

Je mag niet hardop praten over welk boek het zou kunnen gaan. Laat anderen het zelf uitvinden.

  1. Volgende stap: Als je correct hebt geraden, ontvang je een 433MHz zender en een “geheime zin” om uit te zenden.

Fase 2: Verzenden en ontvangen van geheime zinnen

  1. Eerste inschatting: Start een reflectieverslag in je learning journey en schrijf daarin een korte inschatting (1-2 zinnen) over hoe moeilijk je denkt dat het zal zijn om berichten correct te ontvangen en te organiseren.
  2. Integratie van code: Combineer de voorbeeldcode van de ontvanger en de zender in één werkend systeem.
  3. Zinnen verzamelen: Probeer de zinnen van andere teams te ontvangen en te registreren.
  4. Winnaar bepalen: Het team dat als eerste alle zinnen correct heeft ontvangen, wint de opdracht.

Fase 3: Reflectie met de STARR-methode

  1. Reflectie op moeilijkheidsgraad: Schrijf opnieuw een korte inschatting (1-2 zinnen) over hoe moeilijk de opdracht daadwerkelijk bleek te zijn. Vergelijk dit met je oorspronkelijke inschatting en beschrijf wat je verraste.
  2. Samenwerkingsreflectie volgens STARR: Gebruik de STARRT methode om je reflectie te schrijven. Vul de onderstaande template in als reflectie op je leerproces:
# STARR Reflectieformulier

## Situatie
<!-- Beschrijf kort de opdracht en de context waarin je werkte. Wat was het doel en onder welke omstandigheden vond het plaats? -->

## Taak
<!-- Wat was jouw rol in het team en welke verantwoordelijkheid had je? Welke taken heb je op je genomen? -->

## Actie
<!-- Welke stappen heb je ondernomen om de opdracht succesvol uit te voeren? Hoe heb je gehandeld in uitdagende situaties? -->

## Resultaat
<!-- Wat was het effect van jouw aanpak? Wat werkte goed en wat minder goed? Hoe reageerden anderen op jouw bijdrage? -->

## Reflectie
<!-- Wat heb je geleerd over samenwerken en probleemoplossing? Wat zou je in een volgende soortgelijke situatie anders aanpakken en waarom? -->

## Transfer
<!-- Hoe ga je de lessen die je hebt geleerd toepassen in toekomstige projecten? Wat neem je mee uit deze ervaring? -->

Plaats dit STARRT formulier op een logische plek in je learning journey en laat dit zien als bewijs op portflow.