Skip to content

Mindmap

Een mindmap is een visualisatie techniek die wordt gebruik om ideeën te associëren met een bepaald onderwerp. Het is dus een super handige techniek om mee te brainstormen.

Hoe kan je een mindmap inzetten voor gebruikersinteractie?

1. Een mindmap van je gebruiker

Je hebt vast al een idee wat voor type applicatie je wilt maken, maar weet je al wie het gaan gebruiken? Wat zijn hun kenmerken? In welke leeftijdscategorie zitten ze bijvoorbeeld? En gebruiken ze je applicatie voor hun werk of in hun privé leven?

In het voorbeeld hieronder zie je hoe je zo’n mindmap zou kunnen opzetten.

voorbeeld_mindmap_user
Voorbeeld van een mindmap van een gebruiker
Tip: mindmaps maken met mermaid.

Bovenstaand voorbeeld is gemaakt met de mermaid. De volgende code is gebruikt om de mindmap te maken in de online live editor:

mindmap
    root((Gebruiker))
        Woonsituatie
            Ouders
            Op kamers
            Samenwonend
            Eigen huis
        Leeftijd
            Kind (Lagere school)
            Jongere
            Student
            Oudere
        Financiële situatie
            Afhankelijk van bijbaan
            Volledig zelfstandig
            3x modaal
        Wanneer wordt de app gebruikt?
            Tijdens OV, 's ochtends en 's avonds
            Op het toilet
            Alleen in het weekend
        Welke andere apps worden gebruikt?
            Social media
                Instagram
                X
                Snapchat
                WhatsApp
            Games
                Geometry Dash
                Genshin Impact
            Utilities
                Google maps
                Phone

Belangrijk: bij het bedenken van gebruikerskenmerken maak je veel aannames, check ook echt of deze aannames waar zijn door onderzoek te doen op internet of door te gaan praten met je gebruikers!

2. Functionaliteiten bedenken voor gebruikers

Wanneer je weet wie je gebruikers ongeveer zijn kan je hun behoeftes, wensen, gewoonten en andere kenmerken verbinden aan functionaliteiten, visuele kenmerken en interacties die je applicatie zou kunnen bieden. Een voorbeeld vind je hieronder

Hieronder een voorbeeld van een mindmap met 2 lagen. De eerste laag bevat de gebruikerskenmerken, de tweede laag bevat de functionaliteiten die je applicatie zou kunnen bieden.

Mindmap voorbeeld

Oefening: maak een mindmap

Mindmaps zijn een goede manier om een brainstorm vorm te geven. Ga met één of meerdere medestudenten aan de slag met het maken van een mindmap voor één van de volgende voorbeelden:

  • Een mindmap van alle gamegenres die je kent
  • Een mindmap van alle mogelijke functionaliteiten van een mobiele app voor het bijhouden van je waterinname
  • Een mindmap van alles dat je kan bedenken bij het draaiende houden van de Hogeschool van Amsterdam. Denk aan: gebouwen, medewerkers, studenten, opleidingen, etc.

Bronnen