Skip to content

User Persona

Dit is een concrete invulling van een Persona. Lees eerst het artikel over [Persona](../../../2_professional_skills/persoonlijk_leiderschap/persoonlijke_profilering/persona.md).

Een user persona is een concrete representatie van jouw ideale klant: de eindgebruiker van de UX.

De persona maakt de doelgroep concreet en zorgt voor de ontwikkeling van user-gerichte producten and oplossingen. Een user persona moet ervoor zorgen dat je je klant beter begrijpt.

Hoe creëer je een user persona

  • Door onderzoek te doen naar je doelgroep,
  • Door assumpties en observaties te verzamelen uit interviews

Stappen:

  1. Definieer hoeveel persona’s jouw idee nodig heeft
  2. Ontwikkel, gebaseerd op jouw onderzoek (interview(s) + desk research + literatuur), een gedetailleerde beschrijving voor elke persona (inclusief demografie, biografie, gedragspatronen, wensen, doelen, en dromen).
  3. Voer meer onderzoek uit, indien nodig

Voorbeeld uitwerking: twee persona

MyLodge is een digitaal bemiddelingsplatform voor overnachtingsmogelijkheden in de natuur, meer bepaald in de Alpen. Het doel is om op een eenvoudige manier ergens een tent op te zetten voor een nacht in de natuur.

In dit voorbeeld kunnen verschillende user-persona’s snel worden gedefinieerd:

  • Enerzijds de aanbieders/eigenaars van weide, bos, parkeerplaats, schuur of hut waar de aanbieder geld mee wil verdienen.
  • Anderzijds de personen die legaal een nachtje in de natuur willen overnachten.

Aanbieder persona: Heidi

Heidi heeft een boerderij van haar grootvader geërfd in het midden van de Alpen en probeert er nu een ecologisch duurzaam bedrijf van te maken. Heidi houdt van het familiehuis in de bergen en is trots op de boerderij. Ze vindt het belangrijk dat mensen weten waar het voedsel vandaan komt. In ‘23, ontving Heidi 25 gasten.

Aanbieder persona Motivatie Pain points Gain points
HEIDI - winst uit ongebruikt potentieel - geen tijd om voor gasten te zorgen - positieve reviews
45 jaar - liefde voor eten delen - zorg om afval - culturele uitwisseling
eigenaar boerderij - kennismaken met boerenleven - weilanden zijn niet altijd gemaaid - geld voor vakantie
50 000€/jaar

25 gasten in ‘23

Gast persona: Tarik

Tarik leeft en woont in de stad. Hij gebruikt elke mogelijkheid om naar het platteland te gaan om zijn batterijen weer op te laden. Hij houdt van hiken, kampvuur, nieuwe dingen ontdekken en spontane acties. Hij heeft zijn eigen kampeerspullen en zijn droom is om een eigen camper te hebben. Tarik deed vorig jaar 3 tripjes.

Aanbieder persona Motivatie Pain points Gain points
TARIK - ontdekken van de omgeving - on-flexibele check-in - positieve reviews
24 jaar - legaal kamperen in de natuur - kampeerplek is slecht te vinden - nieuwe contacten
developer - kampeerplek is in een tuin en niet in de natuur - nieuwe contacten
40 000€/jaar - culturele uitwisseling