Schets
Inleiding¶
Schetsen (ook wel Paper Prototyping genoemd) is een ontwerpmethode die vaak wordt gebruikt in de vroege stadia van het ontwerpproces van digitale producten, zoals apps, websites of software. Het idee is om supersnel visuele representatie van het ontwerp te maken, voordat er wordt overgegaan tot de daadwerkelijke ontwikkeling.
Een schets word ook vaak gebruikt om je eerste ideeën op papier te zetten zodat je een beter beeld krijgt van wat je wilt maken. Het is ook een goede manier om te brainstormen en te experimenteren met verschillende ontwerpen voordat je een definitieve beslissing neemt over het ontwerp van je product.
Schetsen worden over het algemeen nog met de hand (en potlood en papier) gemaakt. De rede hiervoor is dat je ze ook weer makkelijk weg kan gooien of aan kan passen. Wanneer het product idee concreter word ga je over naar digitale tools.
Je kan ook schetsen van meerdere schermen achter elkaar maken, om interacties of volgende stappen weer te geven. Dit noem je ook wel een wireflow (in software development) of een storyboard (in game development.)
Tips voor schetsen¶
- Schets alleen noodzakelijke informatie.
- Gebruik basisvormen (blokjes, cirkels etc).
- Gebruik commentaar om aan te geven waar het scherm over gaat, welke interactie er gebeurd en waarom je hiervoor gekozen hebt.
- Geef je scherm een titel en/of nummer.
Voorbeelden van schetsen¶
Voorbeeld van een schets |
Voorbeeld van een schets van een kalender |
Oefening
Wat heb je nodig: Pen & Papier
Ontwerp een papieren prototype voor een app waarmee gebruikers snel en gemakkelijk recepten kunnen opslaan en organiseren.
Stappen:
- Teken een schets van de interface van de app op papier (gebruik eventueel je telefoon ter inspiratie en schets de schermen na). Dit kan een eenvoudige schets zijn van het startscherm, de navigatie en de schermen waar gebruikers hun recepten kunnen bekijken en beheren.
- Maak vervolgens verschillende schermen voor de app en voeg functies toe zoals het toevoegen van een nieuw recept, het bewerken van een bestaand recept en het organiseren van recepten in verschillende categorieën.
- Test het papieren prototype door het aan potentiële gebruikers te laten zien en hen te vragen om taken uit te voeren, zoals het toevoegen van een nieuw recept of het vinden van een bestaand recept.
- Analyseer de feedback van gebruikers en pas het ontwerp aan om eventuele problemen op te lossen en de gebruikerservaring te verbeteren.
Herhaal de test- en aanpassingscyclus totdat het ontwerp volledig functioneel en gebruiksvriendelijk is.