Skip to content

Storyboard

Een storyboard is een visueel hulpmiddel dat wordt gebruikt bij het ontwerpen van games om de gameplay, verhaallijn en interacties tussen de speler en het spel te plannen en te visualiseren. Het is eigenlijk een reeks afbeeldingen of illustraties die de belangrijkste scènes en acties van het spel laten zien, georganiseerd in een specifieke volgorde.

Storyboarding is een belangrijke stap in het game-ontwerpproces omdat het de ontwikkelaars helpt om de gameplay te plannen, de pacing te bepalen en de algehele structuur van het spel te visualiseren. Een storyboard kan ook helpen om mogelijke problemen of fouten in het ontwerp te identificeren en aan te passen voordat het spel in productie gaat.

Een typisch game storyboard bestaat uit een reeks panelen, elk met een visuele weergave van een scène of actie in het spel. Deze panelen zijn gerangschikt in volgorde en worden vaak vergezeld door korte beschrijvingen van de actie of dialoog. Het storyboard kan ook aantekeningen bevatten over de besturing, het camera-standpunt, de animaties en andere technische details.

Storyboarding kan worden gedaan met behulp van traditionele handgetekende schetsen of digitaal met behulp van software zoals Adobe Photoshop of Storyboarder. Het is een collaboratief proces dat input vereist van ontwikkelaars, ontwerpers en andere leden van het ontwikkelingsteam om ervoor te zorgen dat het uiteindelijke spel voldoet aan de bedoelde visie en de beoogde gameplay-ervaring biedt.

Oefening

Laten we een eenvoudige storyboard maken voor een side-scrolling game met een Mario-achtige stijl.

Panel Beschrijving
1 Mario staat aan de linkerkant van het scherm op een grasveld. Beschrijving: Mario begint zijn avontuur op een groene vlakte met bomen op de achtergrond.
2 Mario springt op een paddestoel en verzamelt deze. Beschrijving: Mario springt omhoog en raakt een paddestoel die op zijn pad verschijnt. Hij groeit dan en krijgt meer kracht.
3 Mario rent langs een serie platformen en vermijdt obstakels zoals kuilen en vijanden. Beschrijving: Mario rent snel over platformen en springt over kuilen en vermijdt vijanden terwijl hij munten verzamelt.
4 Mario verzamelt een power-up in de vorm van een vuurbloem en schiet vuurballen naar vijanden. Beschrijving: Mario pakt een power-up in de vorm van een vuurbloem en schiet vuurballen naar vijanden om ze te verslaan.
5 Mario bereikt het einde van het level en springt op de vlaggenmast om het level te voltooien. Beschrijving: Mario bereikt het einde van het level en springt op de vlaggenmast om het level te voltooien en verder te gaan naar het volgende level.

Dit storyboard kan verder worden uitgebreid met extra panelen om meer gameplay-elementen en uitdagingen toe te voegen. Door het storyboard te visualiseren, kan het game-ontwerpteam de gameplay en het niveauontwerp verder verfijnen voor een betere spelervaring.

Tools

Bronnen