User centered design
User Centered Design¶
Het succes van een oplossing is meetbaar in de toepassing ervan. Hoe meer het wordt toegepast, hoe groter het succes. Dat blijkt uit de uitvinding van TNT, van de paperclip en van de mobiele telefoon. Als je een game bouwt voor jonge kinderen en het zit vol met moeilijke woorden, zal het geen succes worden, ook al heb je het nog zo goed geprogrammeerd en gedocumenteerd.
User Centered Design gaat er van uit dat het kortste pad richting een oplossing voor een klant ook de beste is. Zo creëer je de grootst mogelijke toegevoegde waarde. Overbodige administratie, controle en kosten zitten in de weg en kunnen klanten wegjagen. Dit werd uitgebeeld in een reclame waarin een simpel gevonden voorwerp recht voor de neus stond maar pas kon worden teruggegeven na het invullen van een uitgebreid formulier. Dat duurt heel lang terwijl het voorwerp teruggeven heel weinig tijd kost. De ervaring van de klant is in zo’n situatie zeer slecht.
De paarse krokodil bron: wikipedia.nl |
Slechte User Experience
Je kan leren over User Centered Design door te kijken naar gefaalde oplossingen.
- Userinyerface is een grapje om te laten ervaren wat er allemaal mis kan gaan
- Bad UX is een zoekterm die massa’s voorbeelden oplevert.
Het gebruik van een oplossing gaat niet alleen over de bruikbaarheid. Het gaat ook over hoe handig het is en hoe graag je het wil gebruiken. Je moet dus niet alleen technisch denken maar ook hoe mensen het ervaren. Van het menselijk brein wordt gezegd dat de linkerhelft voornamelijk rationeel is en gaat over verbanden en oplossingen, terwijl de andere helft meer geregeld wordt door gevoel. Je kan dus niet naar een website kijken en NIETS voelen. Dat gevoel telt mee in de oplossing.
UI versus UX Bron: Softtech |
Apple is een bedrijf dat erom bekend staat dat het oplossingen bouwt die verder gaan dan alleen het gebruik. De Macintosh was een computer maar was bijzonder omdat alles in een behuizing was geïntegreerd. Het zag er uit als een geheel. De iMac is zo ontworpen dat deze ook esthetisch aantrekkelijk is; het was één van de weinige PCs waar kleur onderdeel was van het ontwerp. Heeft deze aanpak gewerkt? Kijk maar naar de omzet van Apple.
Apple computer design history Bron: clean my mac |
Nadenken over de gebruikerservaring is dus een onmisbaar onderdeel van je ontwerpproces. Jacob Nielsen heeft hierover onderzoek gepubliceerd waaruit 10 uitgangspunten (heuristieken) komen die als belangrijk worden geacht bij het ontwerpen van oplossingen. Zie Heuristieken
User Experience onderdelen¶
Het werkveld User Experience (UX) gaat over het realiseren van oplossingen die aan alle mogelijke verwachtingen van de klanten voldoen. Het gaat veel verder dan een aantrekkelijk scherm met leesbare tekst of het verwerken van een verzoek in zo min mogelijk kliks. User Experience erkent het bestaan van de volgende onderdelen (zie Usability.gov):
- Useful: De oplossing moet van nut zijn.
- Usable: De oplossing moet bruikbaar zijn.
- Findable: De oplossing moet makkelijke te vinden zijn
- Credible: De oplossing moet geloofwaardige uitkomsten bieden
- Accessible: De oplossing moet toegankelijk zijn.
- Desirable: De oplossing moet prettig aandoen
- Valuable: De oplossing moet waardevol overkomen.