Skip to content

Fitts’s Law

Wat is het?

Bij het plaatsen van een interactief element op een scherm, is het belangrijk om rekening te houden met de afstand tussen de gebruiker en het element.

Hoe verder de gebruiker van het element verwijderd is, hoe groter het element moet zijn om het element nog goed te kunnen bedienen.

Dit is de kern van de Fitts’s Law.

Waarom pas je het toe?

Het toepassen van de Fitts’s Law zorgt ervoor dat de gebruiker de interactieve elementen op het scherm goed kan bedienen.

Hoe pas je het toe?

De Fitz Law is een wiskundige formule die de relatie tussen de afstand van de gebruiker tot het interactieve element en de grootte van het interactieve element beschrijft.

De Fitz Law is als volgt:

\[ MT = a + b \cdot log_2 \left( \frac{D}{W} + 1 \right) \]

Hierbij is:

  • \(MT\) de gemiddelde tijd die nodig is om een interactief element te bereiken
  • \(a\) en \(b\) zijn empirisch bepaalde constanten
  • \(D\) de afstand tussen de gebruiker en het interactieve element
  • \(W\) de breedte van het interactieve element

In de praktijk

  • in bepaalde applicaties en games wordt gebruik gemaakt van het “uitility wheel”. Een menu dat ontstaat als de gebruiker op een bepaalde toets drukt (veelal spatiebalk). Het “uitility wheel” is een cirkelvormig menu waarbij de opties op een vaste afstand van de cursor staan. Hierdoor is het “uitility wheel” makkelijk te bedienen.
De “Hotbox” in het 3d animatie programma Autodesk Maya ontstaat rond de muiscusrsor als de gebruiker de Space indrukt Het “Weapon Wheel” in “Far Cry 5” laat je snel schakelen tussen wapens. De muis hoeft alleen in een bepaalde richting worden bewogen.
  • Het “context menu” dat verschijnt als je met de rechtermuisknop op een element klikt ontstaat vlakbij de cursor. Hierdoor is het context menu makkelijk te bereiken.
Het “context menu” in Windows 10 verschijnt vlakbij de cursor als je met de rechtermuisknop op een element klikt.
  • Menus die veel gebruikt worden staan vaak aan de rand van het scherm. Hierdoor kan je met je muis niet verder bewegen dan de rand van het scherm en is het menu sneller te vinden.

Probeer het zelf

Klik de circkels die verschijnen zo snel mogelijk
Voor elke klik wordt er een cirkel getoond in bovenstaande grafiek. De x-as geeft de grootte van de cirkel aan. De y-as geeft de afstand tot de vorige cirkel aan en de grootte van de cirkel staat in relatie tot de tijd die nodig was om de cirkel aan te klikken.

Oefening

Neem een willekeurige game of applicatie die je veel gebruikt en geef drie voorbeelden waarbij de Fitts’s Law in deze applicatie wordt toegepast. Lees het artikel van de Nielsen Norman Group voor meer voorbeelden.

Bronnen