Skip to content

Observatie test

Het is een goede gewoonte om gebruikers vaak te betrekken bij de ontwikkeling van je product. Je kan daartoe de gebruikers vragen stellen door te interviewen houden en enquêtes afnemen.

Gebruikers weten echter vaak moeilijk te verwoorden wat ze precies willen. Dan zijn interviews en enquete’s niet altijd de beste manier om erachter te komen wat de gebruiker wil.

Een andere manier om te achterhalen wat de gebruiker wil, is door te observeren. Je kijkt dan naar wat de gebruiker doet, in plaats van wat hij zegt.

Hoe werkt het?

Door goed naar de gebruiker te kijken hoe deze je product gebruikt, kan je erachter komen wat de gebruiker belangrijk vindt. Je kan zien waar de gebruiker moeite mee heeft, en waar de gebruiker juist heel tevreden over is.

Een paar tips voor een goede observatietest:

  • Besluit of je een test in een laboratorium of in de echte wereld wilt uitvoeren. In een laboratorium kan je de omstandigheden beter controleren, maar in de echte wereld kan je beter zien hoe de gebruiker je product in zijn natuurlijke omgeving gebruikt.
  • Laat de gebruiker zoveel mogelijk zelf doen.
  • Laat de gebruiker hardop denken.
  • Maak aantekeningen van wat je ziet en hoort.
    • Besluit of je de aantekeningen gestructureerd of ongestructureerd wilt maken.

Ongestructureerd vastleggen

Bij ongestructureerd vastleggen maak je aantekeningen van alles wat je ziet en hoort. Je kan bijvoorbeeld een video opnemen van de gebruiker, en daarbij aantekeningen maken van wat je ziet en hoort.

Gestructureerd vastleggen

Als je je observaties gestructureerd wil vastleggen bepaal je van tevoren waar je op wil letten. Je kan bijvoorbeeld een lijstje maken van dingen waar je op wil letten, zoals:

  • Hoe lang duurt het voordat de gebruiker een bepaalde taak heeft uitgevoerd?
  • Hoeveel fouten maakt de gebruiker?
  • Hoeveel moeite heeft de gebruiker met het uitvoeren van de taak?

Vaak kan je observaties doen aan de hand van meetbare criteria zoals tijdsduur en aantal (clicks, fouten, etc).

Verdere informatie