Doelgericht Interacteren¶
Bij het uitvoeren van een ICT-opdracht werk je samen met verschillende stakeholders, collega’s en andere partners. Bij de professional skill Doelgericht interacteren gaat het erom dat je constructief en doelgericht met al deze partijen samenwerkt. Hierbij speelt communicatie, mondeling en schriftelijk, een belangrijke rol.
Partners¶
Je onderhoudt actief de relatie met relevante samenwerkingspartners.
Voorbeelden van bijbehorend gedrag:
- Je neemt de wensen van de klant en/of opdrachtgever als uitgangspunt
- Je maakt duidelijke afspraken met de klant en/of opdrachtgever en je houdt je daaraan.
- Je reageert tijdig en oplossingsgericht op vragen van de klant en/of opdrachtgever
- Je checkt of aan de verwachtingen is voldaan
Communiceren¶
Je stemt je communicatie weloverwogen en doelgericht af op de doelgroep.
Voorbeelden van bijbehorend gedrag:
- Je luistert actief: je stelt vragen, vraagt door en controleert je eigen interpretaties
- Je houdt rekening met de gevoelens en (culturele) normen en waarden van anderen
- Je onderbouwt je mening met relevante argumenten
- Je legt uit met welk doel je communiceert
- Je spreekt en schrijft correct en begrijpelijk Nederlands/Engels
- Je stemt je mondelinge en schriftelijke communicatie af op de (voorkennis van de) doelgroep
- Je mondelinge en schriftelijke communicatie heeft een logische structuur
Samenwerken¶
Je werkt op constructieve wijze samen, waarbij je verantwoordelijkheid neemt voor jouw deel in de samenwerking.
Voorbeelden van bijbehorend gedrag:
- Je maakt heldere afspraken en komt deze na
- Je speelt een actieve rol bij het tot stand komen van taakverdeling en planning
- Je neemt verantwoordelijkheid voor je eigen taken en jouw deel in de samenwerking
- Je houdt overzicht van wat er wanneer gedaan moet worden
- Je heeft en staat open voor constructieve feedback
- Je betrekt teamleden bij discussie en besluitvorming
- Je ondersteunt teamleden en biedt en vraagt hulp wanneer nodig
- Je stelt conflicten op een constructieve wijze aan de orde