Communiceren
Je stemt je communicatie weloverwogen en doelgericht af op de doelgroep.
Voorbeelden van bijbehorend gedrag:
- Je luistert actief: je stelt vragen, vraagt door en controleert je eigen interpretaties
- Je houdt rekening met de gevoelens en (culturele) normen en waarden van anderen
- Je onderbouwt je mening met relevante argumenten
- Je legt uit met welk doel je communiceert
- Je spreekt en schrijft correct en begrijpelijk Nederlands/Engels
- Je stemt je mondelinge en schriftelijke communicatie af op de (voorkennis van de) doelgroep
- Je mondelinge en schriftelijke communicatie heeft een logische structuur
Gedurende deze opleiding zul je op veel momenten communiceren met medestudenten, docenten, medewerkers van de Hogeschool van Amsterdam, opdrachtgevers en gebruikers van de producten die je maakt. Veel communicatie gaat via korte berichten op Teams of Discord, maar ook zul je vaak een mail moeten sturen. Daarnaast zul je handleidingen moeten schrijven of de werking van je product moeten kunnen uitleggen.
Bij al deze vormen van communicatie is het belangrijk om op een gepaste manier te communiceren met de andere partij. Dit betekent dat je je communicatie aanpast aan de persoon of groep met wie je communiceert (doelgroep) en dat je een tekst goed opbouwt (structuur).