Coachingsgesprek
Inleiding¶
Gedurende deze opleiding zul je op veel momenten met docenten een coachingsgesprek voeren. Deze gesprekken voer je zowel met technische docenten als met docenten professional skills. Om zoveel mogelijk uit een coachingsgesprek te halen is het belangrijk dat je zo’n gesprek goed voorbereidt. Dit betekent bijvoorbeeld dat je van tevoren al nadenkt over het doel van het gesprek: wat wil jij eruit halen? Waar ben jij naar op zoek? Belangrijk hierbij is ook dat je laat zien welke stappen je zelf al hebt genomen om de benodigde informatie te achterhalen en dat je kan aantonen waar je vast loopt dan wel onzeker bent over de resultaten tot zover. Met andere woorden je kan (doel)gerichte vragen stellen.
Doel bepalen¶
Een coachingsgesprek waar je echt wat aan hebt, is een gesprek waarbij je vooraf gestelde doel bereikt wordt. Er zijn verschillende doelen van een gesprek. Misschien wil je informatie inwinnen, misschien wil je advies vragen. Misschien wil je iets ter beoordeling stellen of feedback vragen. Wees concreet bij het stellen van het doel. Gebruik de SMART-methode om concrete doelen te formuleren.
Actief luisteren¶
- Tijdens een gesprek is het van belang om actief te luisteren. Dit kun je doen door de LSD-methode te gebruiken. Door goed te luisteren, samenvatten en door te vragen haal je het meeste uit het gesprek.
- De methode van luisteren, samenvatten en doorvragen LSD-methode is een gesprekstechniek waarmee je structuur aanbrengt in je communicatie. Vooral op je werk kan het handig zijn om de LSD-methode in te zetten. Met de LSD-methode maak je een gesprek over een complex onderwerp duidelijker voor beide partijen
- Bekijk dit filmpje en doe de volgende oefening.
Oefening
Vraag je docent om feedback op jouw LSD-techniek!
Gebruik het volgende template bij de voorbereiding van een gesprek. Neem deze over in een eigen excel, vul deze in voor, tijdens en na het gesprek.
Markdown template
# Voorbereiding gesprek
| **Doel** | Voorbeeld van resultaat |
| ---------------------------------- | ----------------------- |
| **Tijd en plaats van het gesprek** | |
| **Gesprekspartner** | |
| **Doel van het gesprek** | |
| **Voorbereide vragen** | |
| **Actiepunten vanuit het gesprek** | |
| **Evaluatie van het gesprek** | |
Voorbeeld
Doel | Voorbeeld van resultaat |
---|---|
Tijd en plaats van het gesprek | Op de HvA |
Gesprekspartner | Docent x |
Doel van het gesprek | Of ik inzicht heb in mijn sterke punten |
Voorbereide vragen | Heb ik concreet welke 3 sterke punten ik heb? Weet ik hoe ik deze kan gebruiken binnen mijn studie? Hoe kan ik mijn sterke punten in kaart brengen? |
Actiepunten vanuit het gesprek | Ik wil het kwaliteitenspel gaan spelen |
Evaluatie van het gesprek | Ik heb nu 2 van de 3 sterke punten scherp, dat is prettig maar het is wel de bedoeling dat ik volgende week nog een keer met deze docent spreek om te kijken of ik nu 3 sterke punten kan benoemen |