Skip to content

Learning story schrijven

Wat zijn learning stories?

Met behulp van user stories bepaal je wat je gaat opleveren, terwijl learning stories je helpen bepalen wat je moet leren om je doelen te bereiken. Een learning story is gekoppeld aan de gedragscriteria of de kwaliteitscriteria die je wilt bewijzen. Wordt van je verwacht dat je object georiënteerd kunt programmeren? Dan moet je eerst weten hoe dat moet. Of wordt van je verwacht dat je weet hoe jij het beste leert? Dan moet je daar eerst achter komen.

graph LR
    A[Wat kan ik?\n Wat nog niet?]    
    B[Wat moet ik leren?]
    C[Wat moet ik bereiken?]
    D[Jouw \nvaardigheden]
    E[Learning Story]
    F[User Story]
    A-->B-->C
    D-->E-->F

In sommige gevallen zijn de learning stories die je nodig hebt bij het maken van je user stories al voor je geformuleerd. Toch kan het voorkomen dat jij iets wilt doen wat je eerst nog moet leren. Dan is het nodig om een eigen learning story te schrijven.

Hoe schrijf je een learning story?

Het kan dat je moet werken aan een user story zonder dat je weet hoe je dat zou moeten doen. In dat geval moet je een learning story schrijven.

graph LR
    US[User Story]
    C[Context]
    LD[Leerdoelen]
    H[Hoe leer ik dat?]
    LS[Learning Story]
    US-->C
    C-->LD
    LD-->H
    H-->LS

Vanuit de user story ga je op zoek naar de context. Als je de context weet kan je leerdoelen formuleren. Als je de leerdoelen hebt geformuleerd kan je op zoek naar de manier waarop je dat kan leren. Deze bij elkaar vormen de learning story.

De context

Een learning story begint met de context. Deze context haal je uit de user story.

Als gebruiker wil ik een vriendelijk uitziende webpagina waarop ik kan zien waar de applicatie voor bedoeld is en hoe ik deze kan gebruiken.

Om deze userstory te kunnen maken moet je weten:

  • Hoe je een webpagina maakt
  • Hoe je een webpagina er vriendelijk uit laat zien

Door een klein onderzoek te verrichten kan je antwoord krijgen op deze vragen. Voor het maken van webapplicaties kan je beginnen te zoeken op w3schools.com. Hier vind je een artikel over het maken van websites en dat je daar HTML en CSS voor nodig hebt.

De leerdoelen

Voor elk van deze gevonden leerdoelen zal je moeten formuleren waarom je deze vaardigheid nodig hebt.

Een learning story uit het voorbeeld zou er als volgt uit kunnen zien:

Als student wil ik leren wat HTML is en hoe ik dit kan gebruiken om een webpagina te maken.

en

Als student wil ik leren wat CSS is en hoe ik dit kan gebruiken om een webpagina er vriendelijk uit te laten zien.

Hoe leer ik dat?

In het stukje ‘Hoe leer ik dat’ formuleer je voor jezelf concrete acties. Vaak zijn er verschillende bronnen die je kunt raadplegen: videocursussen, literatuur, coaching, richtlijnen, het bestuderen van voorbeelden, werkvormen en spellen, trainingen etc. Ga op zoek naar het juiste materiaal voor het leerdoel en het materiaal dat het beste bij jou past.

Voorbeeld

Voor het leren van HTML kan je bijvoorbeeld een videocursus volgen op w3schools.com.

CSS kan je leren door de opdrachten te doen uit een video op youtube.

Gebruik de knowledgebase

Over veel onderwerpen waar je wat over kan leren is informatie te vinden in de knowledgebase.

Oefening: Maak een learning story

Maak een voorstel voor een learning story en leg deze voor aan jouw docent of coach. Samen kom je waarschijnlijk tot een concreter plan dat het beste pas bij de gewenste leeruitkomst.